Opublikowane przez: Maria Jolanta Czepek, dnia: 29 marca 2014
W ramach realizowanej akcji ”Cała Polska Czyta Dzieciom”, dzisiaj 27 marca do naszego przedszkola zawitał pierwszy „czytający gość”. Pytacie kto?
Była to mama Bartka Kamińskiego z grupy „Skrzaty”
Pani Magdalena czytała nam wiersze o niezwykłym krokodylu, aniołku i straży pożarnej. Wszyscy słuchaliśmy uważnie i z zaciekawieniem tych utworów. Na koniec pani Madzia zadawała pytania, na które odpowiadaliśmy. Dziękując pani za przybycie, na zakończenie zaśpiewaliśmy dla niej i zatańczyliśmy „niezwykłą piosenkę” . Robiliśmy również pamiątkowe zdjęcia . Zapraszamy do galerii…
P.s. Pani Magdaleno! Jeszcze raz dziękujemy za wspaniałą interpretację dziecięcej poezji, a szczególnie za czas poświęcony nam. Skrzaty i Krasnoludki z wychowawcami
Kolejny bardzo miły „czytający gość” odwiedził nas w czwartek 3 kwietnia. Była to mama Jasia i Szymona – pani Wioleta Ołubiec. Słuchaliśmy wspaniałej interpretacji wierszyków o kwietniowej pogodzie, dniach tygodnia i wakacjach .
P.s. Pani Wioletko – bardzo dziękujemy za przybycie i czas , który spędziła pani z nami. Ta nasza piosenka na koniec – była dla Pani. Jeszcze raz dziękujemy !
Skrzaty i Krasnoludki z wychowawcami
Jak ten czas szybko leci…
Już 10 kwiecień, dzisiaj odwiedziła nas mama Marysi Sternickiej – pani Ania.
Bardzo lubimy te spotkania z naszymi najbliższymi a szczególnie, gdy nam czytają bajki i wierszyki. Pani Ania przeczytała nam bajkę o „Przygodzie Kotka Filemona”. Po przeczytaniu wspólnie omawialiśmy jej treść. Piosenką o Wielkanocy – podziękowaliśmy pani Ani za słodkości i czas poświęcony nam.
P.s. Pani Aniu ! Jeszcze raz dziękujemy za wspaniałą interpretację utworu
starszaki i maluchy z wychowawcami
„Nasze Mamy bardzo kochamy – do czytania nam, wszystkie zapraszamy”
25 kwietnia odwiedziła nas mama Kacpra Sobiesierskiego – pani Monika
W jej interpretacji słuchaliśmy bajkę o „Trzech małych świnkach”. Po przeczytaniu wspólnie omawialiśmy jej treść. Podziękowaliśmy pani Monice za słodkości i czas poświęcony nam.
P.s. Pani Moniko! Jeszcze raz dziękujemy za wspaniałą prezentację utworu.
starszaki i maluchy z wychowawcami
Super! 8 maja odwiedziła nas mama Miłosza Drzymalskiego – pani Wiesława.
Kolejna mama, która poświęca swój cenny czas , by nam poczytać. Pani Wiesia przybliżyła nam różne śmieszne opowieści dotyczące liczb – od 1 do 10. Słuchaliśmy bardzo uważnie tej książeczki – „ Raz, dwa, trzy… liczysz Ty”. Oglądaliśmy kolorowe jej ilustracje i omawialiśmy je . Podziękowaliśmy pani Wiesi za słodkości i obecność z nami.
P.s. Pani Wiesławo ! Jeszcze raz dziękujemy za wspaniałą interpretację utworu.
starszaki i maluchy z wychowawcami
„Książka i możliwość czytania to jeden z największych cudów ludzkiej cywilizacji”
– Maria Dąbrowska
15 maja kolejne wspaniałe spotkanie, z tym razem z mamą Oliwii i Kai – panią Anną Jurkiewicz. Pani Ania czytała nam bajkę „Chrumka i kucyk”. Z wielkim zaciekawieniem śledziliśmy losy tych bohaterów. Oglądaliśmy ilustracje i omawialiśmy jej treść – po przeczytaniu. Wspólnie podziękowaliśmy pani Ani za poświęcony nam czas i słodką niespodziankę.
P.s. Pani Aniu ! Jeszcze raz dziękujemy za wspaniałą prezentację utworu.
starszaki i maluchy z wychowawcami
W środę 28 maja – kolejne miłe spotkanie, tym razem z mamą Macieja i Mateusza, panią Karoliną Witkowską. Znamy już dobrze panią Karolinę , bo to ona – cudnie przyozdabia nasze przedszkole w bajkowe postacie. Pod jej pędzlem w „mig” pojawiają się : krasnale , skrzaty, przyjaciele Kubusia ,czy ostatnio wioska Smerfów. Pani ma talent i wielką cierpliwość, zgodnie to mówimy ! Zobaczcie sami… Dzisiaj z zaciekawieniem słuchaliśmy i opowiadaliśmy bajki, które czytała nam pani Karolina „Gdy dorosnę zostanę” oraz „ Opowieści o zwierzętach” . Na zakończenie spotkania podziękowaliśmy pani Karolinie za miłe chwile.
P.s. Pani Karolino! – Bardzo dziękujemy za przybycie i czas , który spędza pani z nami. Jeszcze raz dziękujemy !
starszaki i maluchy z wychowawcami
6 czerwca odwiedziła nas mama Stasia, pani Małgorzata Robaszkiewicz. Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy jaki utwór dziś usłyszymy. Pani Małgosia czytała nam „Przygody byczka Fernando” oraz bardzo ciekawe opowieści o chłopcu Zulu, z książeczki „Dzieciaki świata” Martyny Wojciechowskiej. Wspaniale było posłuchać , niezapomnianej pani interpretacji. Na zakończenie spotkania podziękowaliśmy pani Małgosi za wspaniłe chwile z nami.
P.s. Pani Małgosiu ! Jeszcze raz dziękujemy za wspaniałą prezentację utworu i czas poświęcony nam.
starszaki i maluchy z wychowawcami
DRODZY RODZICE – WARTO PRZECZYTAĆ !!!
Cała Polska Czyta Dzieciom, ale po co?
Zapewne wielu z nas zetknęło się z akcją Fundacji ABC XXI wieku- Cała Polska Czyta Dzieciom i wie na czym ona polega- żeby czytać dzieciom książki codziennie przez 20 minut, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę dlaczego jest to tak ważne…
Współczesne dzieci dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice coraz mniej czasu poświęcają swoim dzieciom, mało z nimi rozmawiają i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, tymczasem jest on narzędziem myślenia – w tym także matematycznego! Dzieci słabo posługujące się językiem, pozbawione wyobraźni, którą telewizja wypiera, będą miały trudności od pierwszych dni szkoły i w późniejszym życiu. Przepaść intelektualna i emocjonalna pomiędzy dziećmi, którym rodzice i wychowawcy dużo czytają, a dziećmi pozbawionymi takiej sytuacji, w kolejnych latach dzieciństwa narasta.
Czytanie dziecku jest dziś ważniejsze niż kiedykolwiek, bo:
– lawinowo rośnie ilość informacji i wiedzy,
– kto nie czyta, nie nadąży za zmianami we współczesnym świecie,
– czytanie chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów,
– więź z rodzicami, wzmocniona czytaniem, daje dziecku siłę do pokonywania wielu pokus i zagrożeń.
Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
– buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem,
– zapewnia emocjonalny rozwój dziecka,
– rozwija język, pamięć, wyobraźnię,
– uczy myślenia, poprawia koncentrację,
– wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,
– poszerza wiedzę ogólną,
– ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole,
– uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,
– zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów,
– chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury,
– kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Dlatego właśnie należy czytać dziecku 20min dziennie. Z badań wynika również, że czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu, czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych, a wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.
„Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji.” Jim Trelease ( WARTO WZIĄĆ SOBIE TO DO SERCA)
JAK TO ZROBIĆ?
* wprowadzić rytuał głośnego czytania dziecku 20 minut dziennie,
* jeśli dziecko o to prosi- wielokrotnie czytać tę samą książkę lub wiersz,
* pozwalać na pytania, rozmowy, powrót do poprzedniej strony,
* unikać podziałów na książki dla chłopców i dla dziewcząt (tzw. książki dla dziewcząt warto przeczytać zanim chłopiec zacznie się wstydzić „babskiej literatury”, da mu to obraz słabo mu znanego świata emocji),
* być przykładem- dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach książek i czasopism.
CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ!!!
Do czytania dziecku należy wybierać odpowiednie książki:
– ciekawe dla dziecka,
– napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną,
– uczące racjonalnego myślenia,
– niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, prawa,
– promujące pozytywne wzorce postępowania,
– dostosowane do wrażliwości dziecka- nie wzbudzające silnych lęków czy niepokojów,
– unikające stereotypów kulturowych związanych z rasą, płcią, itp.
– budujące pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie.
OPRACOWAŁA Maria Czepek