ZDALNE NAUCZANE 13 C.D.

Tematyka kompleksowa dla 5 – latków „Motyle”
15.06 – 19.06.2020
„Pożegnania nadszedł czas”

1. „ Za co lubimy lato?” – rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.

• Utrwalanie zdobytych wiadomości na temat
– Za co lubią lato?
– Co się dzieje latem w przyrodzie?
– Zapoznanie ze słowem – żniwa.
Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies.

• Rozwiązywanie zagadek – zjawiska charakterystyczne dla lata.

Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie. (burza)

Załącznik:

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu.
Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cisza. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: „Cisza przed burzą”.

Kolorowy most na niebie,
co zachwyca dzieci.
Zjawia się gdy deszczyk pada
i słoneczko świeci. (tęcza)

Załącznik:

Tęcza pojawia się na niebie, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody.
Przypomnijcie kolory tęczy.

• Zabawa – Prawda – fałsz.
Dzieci odpowiadają na zadane im pytania:
– Latem mocno świeci słońce.
– Latem pada z nieba kolorowy śnieg.
– Latem dojrzewają czereśnie.
– Latem trzeba się ciepło ubierać.
– Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.
– Latem dojrzewają owoce.

• Część badawcza „Letnie zabawy”.
– Ćwiczenia oddechowe – „Zapachy lata”.
Wazon z np. z różą i słonecznikiem.
Kredki, kartki. Dzieci próbują nazwać kwiaty. Dzieci przyglądają się budowie kwiatów, wskazują różnice w ich wyglądzie, a następnie pochylają się i je wąchają. Wciągają powietrze nosem – wykonując głęboki wdech, a wydychają ustami. Opisują swoje wrażenia.

• Doświadczenia z wodą i piaskiem (miska, plastikowa rurka, drobny piasek, papierowa łódeczka).
– Dzieci puszczają papierową łódkę w misce z wodą przesuwając ją oddechem (dmuchają na nią).
– Dziecko lekko uderza ręką o powierzchnię wody.
– Dzieci dmuchają w wodę przez plastikową rurkę.
– Dzieci zanurzają dłonie w drobnym piasku.

• Pobudzanie zmysłu smaku.
Miseczki z różnymi owocami np. truskawki, czereśnie, jagody.
Dzieci nazywają owoce, zwracają uwagę na kolor i wartości odżywcze owoców. Następnie myjemy owoce
i zachęcamy do degustacji. Dzieci określają wartości smakowe.

• Wykonanie ćwiczenia s.75.
– Narysuj, gdzie chciałbyś spędzić wakacje?
– Rysuj po śladzie nie odrywając kredki od kartki.

2. Wodno – piaskowe czary – mary – zajęcia plastyczne.
Wypowiadanie się na temat spędzania czasu nad morzem na podstawie swoich doświadczeń lub ilustracji.
Potrzebujemy: sztywną kartkę, klej, farby, pędzelek, drobny piasek, małe muszelki, pisaki, kredki.
Dzieci rysują pisakiem lub kredką ramkę dookoła kartki.

W środku rysują, malują farbami dowolny obrazek o tematyce związanej z latem.
Smarują klejem ramkę dookoła rysunku i posypują drobnym piaskiem – nadmiar piasku strząsamy, można przykleić również kilka muszelek.

3. Za co lubimy wakacje? – rozmowa inspirowana wierszem G. Lech – „Co robią w wakacje dni tygodnia?”.
Słuchanie wiersza G. Lech „Co robią latem dni tygodnia?”.

– Co wy na to, że już lato? –
Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
– Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: – lubię baśnie!
Latawca puszczała Środa,
Bo piękna była pogoda.
Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,
jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął niosę piłkę, gram dziś mecz.
Nie prędko znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
– A Sobota? – Cóż mam rzec?, bo jest w kinie
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
– Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
na anonimowym filmie.
A czy film ten był o lecie,
W poniedziałek się dowiecie.

• Rozmowa na temat wiersza.
– O co zapytał swoje dzieci Tydzień?
– Co robił i odpowiedział poniedziałek?
– Co zrobiły i odpowiedział kolejne dni tygodnia?

• Rozmowy na temat ilustracji w książce s. 90 – 93.
– Co Olek i Ada oraz ich rodzice lubią robić podczas wakacji w mieście?

• Wykonanie ćwiczenia s. 76.
– Posłuchaj wakacyjnych rad. Pamiętaj, aby ich przestrzegać!
– Narysuj w pętlach, co chciałbyś robić na wakacjach.
– Rysuj po śladach słoneczka i pokoloruj je.

4. „ Sport to zdrowie, każdy przedszkolak ci to powie”.
Słuchanie opowiadania P. Beręsewicza – „Wyścigi” i otwierają książkę na s. 94 – 95.

W Dniu Sportu przed wyścigiem w workach Olek był pewny swego.
Tymczasem niespodzianka!
Ola jak zając wyskoczyła zza pleców i pierwsza wpadła na metę.
Zabrzmiały brawa, a Olek nadął się i burknął:
– Na pewno miała luźniejszy worek!
– Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Olek wzruszył ramionami.
– A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? – prychnął. – Przecież ze ślimakiem nie można przegrać!
– To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, co?
– Jak to umie przegrać? – zdziwił się Olek.
– Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej.
– To trudne – zmartwił się Olek.
Mama uśmiechnęła się czule.
– Wiem, synku – powiedziała.

• Rozmowa na temat opowiadania.
– Jak zachował się Olek po zakończeniu wyścigu?
– Co ty zrobiłbyś na miejscu Olka?
– Co poradziła Olkowi mama?
– Jak należy postępować, aby być dobrym sportowcem?
– Jak nazywa się ludzi zainteresowanych daną dyscypliną sportową i przychodzących np. na stadion, aby obejrzeć mecz?
– W jaki sposób powinien zachować się kibic?
Zasada zdrowej rywalizacji sięga starożytnej Grecji. Fair play to (z języka angielskiego) zbiór zasad obowiązujących w grze lub walce sportowej, których przestrzeganie pozwala na uczciwe i szlachetne jej rozegranie.

• Wykonanie ćwiczeń s. 77 – 78.
– Przeczytaj napis z rodzicem. Naklej zielone kola na zdjęciach przedstawiających sportowców uprawiających letnie dyscypliny sportowe, a niebieskie koła na zdjęcia sportowców uprawiających zimowe dyscypliny sportowe.
– Narysuj swoją ulubioną dyscyplinę sportową.
– Rysuj po śladzie drogę kolarza do mety.
– Połącz liniami zmieniając kolor kredki zdjęcia piłek ze zdjęciami przedstawiającymi odpowiednie dyscypliny sportowe.
– Posłuchaj nazw letnich dyscyplin sportowych.

Życzę Wam i rodzicom wesołych i pogodnych wakacji. Pełnych słońca oraz samych ciekawych, interesujących
i bezpiecznych przygód oraz odpoczynku podczas wakacji!
Wychowawczyni!

Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 15 czerwca 2020

Przedszkole Publiczne w Łaszewie na facebooku