Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 8 czerwca 2020
Tematyka kompleksowa dla 5 latków „Motyle”
08.06 – 12.06.2020
„Wakacje podróże”
1. „Wakacyjne plany” – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz „Letnie wyprawy”.
Kiedy są wakacje i nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje – morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz, miło spędzisz czas.
Latem złociste promienie słońca
padają na ziemię,
Popatrz – rozwiały się chmury,
Baw się i nie bądź ponury.
Morze – muszelki i piasek.
Góry lub łąka za lasem,
Warmia – czekają jeziora.
Lato – już wyjechać pora.
• Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza
– O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
– Co można robić, kiedy są wakacje?
• Piszemy dzieciom słowo wakacje na środku kartki i prosimy, aby dzieci narysowały dookoła wyrazu obrazki, które kojarzą się ze słowem – wakacje.
• Przykłady skojarzeń: plecak, las, jagody, grzyby, kajak, muszla, palma, maliny, ryby, plaża, góry, itp.
• Rozmowa na temat planów wakacyjnych dzieci.
– Gdzie można spędzić wakacje? – wypowiadanie się dzieci.
• Wykonanie ćwiczeń s. 66 – 68.
– Rysuj po śladzie drogi, jaką pojedzie rodzina Olka i Ady do domu cioci.
– Rysuj po śladzie rysunki bez odrywania kredki od kartki.
– Gdzie wybierają się Ada i Olek? Połącz obrazki z odpowiednim zdjęciem zmieniając kolor kredki.
– Dokończ rysunki i pokoloruj je.
– Powiedz, gdzie wybierają się na wakacje dzieci z grupy Olka. Nazwij obrazki. Pomogą ci obrazki i zdjęcia. Powiedz, co słyszysz na początku ich nazw – połącz obrazki dzieci z odpowiednimi zdjęciami.
– Rysuj po śladach nie odrywając kredki od kartki.
2. „Wakacyjna wyprawa” – zajęcia plastyczne.
Dzieci wykonują prace na temat „ Wakacyjna wyprawa” dowolnymi rodzajami farb. Eksperymentują mieszając kolory.
3. „Wakacje nad morzem – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby – „Bursztynek”
• Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby – „Bursztynek” i oglądanie ilustracji w książce s. 84 – 87.
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie doczekać się wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku wyjedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu.
Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłem z nad morza muszlę, w której coś szumi– powiedziała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że w lśniącej bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
– „Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał prace nad projektem hali dworca kolejowego.
– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chce posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chce posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do morza Bałtyk. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła ją na plaże. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
• Rozmowa na temat opowiadania.
– O czym rozmawiały dzieci w grupie?
– Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
– Co to jest bursztyn?
• Poznanie innych skarbów morza.
– Jakie skarby oprócz bursztynu, można znaleźć nad morzem, na plaży?
• Wykonanie ćwiczeń s. 69 – 72.
– Przypomnij, za pomocą których zmysłów Olek będzie poznawał świat podczas wakacji. Pokoloruj rysunek Olka. Odszukaj wśród naklejek rysunki przedstawiające narządy zmysłów (nos, oko, ucho, usta, dłoń). Naklej je w odpowiednich miejscach.
– Za co lubimy lato? – posłuchajcie wiersza.
– Rysujcie truskawki i muszle po śladach.
– Olek i jego rodzina wybierają się na wakacje i będą mieszkać w namiocie. Każdy pakuje swój plecak. Czy na pewno każda osoba zabiera rzeczy potrzebne nad morzem?
Skreśl niepotrzebne rzeczy i pokoloruj plecaki.
– Rysuj po śladzie nie odrywając kredki od kartki.
4. „Jedziemy na wakacje” – zabawa na podstawie wiersza E. Stadtmuller – „Wakacyjny pociąg”.
• Słuchanie wiersza E. Stadtmuller „Wakacyjny pociąg”.
Jedzie pociąg wakacyjny,
Pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki
Na peron bajkowy.
Ref.: Stuku – puk, stuku – puk,
Mkną koła po szynach.
Już się nowa, kolorowa
Przygoda zaczyna.
Pierwsza stacja – wieś wesoła:
Łąki, lasy, pole.
Zaraz tutaj urządzimy
zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć,
a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak,
jak przedszkolak bryka.
Ref.: Stuku – puk…
Druga stacja to Podhale,
piękne górskie szczyty,
a ze szczytów, jak wiadomo,
widok znakomity.
Bajki będą opowiadać
potoki i skały,
bo w nich mieszka duch starego
bajarza Sabały.
Ref.: Stuku puk…
Trzecia stacja to jezioro,
widać je z daleka.
Żabi chórek już z koncertem
niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają
żaglówki, kajaki
I dmuchany hipopotam
malowany w maki.
Ref.: Stuku – puk…
Czwarta stacja to już morze,
szerokie, głębokie
i wspaniała piaskownica,
większa niż przed blokiem.
Na tej wielkiej piaskownicy
czy, jak mówią, plaży,
może skarby bursztynowe
znaleźć nam się zdarzy.
• Rozmowa na temat wiersza.
– Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi?
Na przykład: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itp.
– Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach?
Na przykład: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itp.
– Co ciekawego można robić podczas wakacji nad jeziorem?
Na przykład: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itp.
– Co ciekawego można robić podczas wakacji nad morzem?
Na przykład: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itp.
• Wykonanie ćwiczeń s. 73 – 74.
– Rodzina Olka i Ady lubi spędzać wolny czas nie tylko na rowerach. Obejrzyj rysunki. Pokoloruj te, które pokazują, jak ty chciałbyś spędzać wakacje.(można wszystkie)
– Rysuj po śladach nie odrywając kredki od kartki.
– Rysuj po śladach. Pokoloruj rysunek. Powiedz, co znajduje się w prawym dolnym rogu rysunku, co w – lewym dolnym rogu, co – w lewym górnym rogu, a co – w prawym górnym rogu.
– Rysuj po śladach nie odrywając kredki od kartki.
5. „ Podróżnicy i ich bagaż” – zajęcia techniczne.
• Rozwiązywanie zagadek I. Fabiszewskiej:
1. Co to za pora roku,
gdy słonko mocno świeci,
a na wakacje w różne strony
wyjeżdżają dzieci. ( lato)
2. Plastikowe, kolorowe,
rybki, gwiazdki, kaczki, misie.
W piaskownicy jest ich dużo,
każda przydać się ci może. (foremki do piasku)
3. Gdy wiatr jest na dworze,
on unosi się w górze.
Biegniesz z nim po trawie
i trzymasz na sznurze. (latawiec)
• Wykonanie wakacyjnej walizki
Potrzebujemy: kartę z walizką, klej, nożyczki, naklejki.
Częstym bagażem podróżników jest walizka. Zachęcam do wykonania walizki prawdziwego podróżnika.
– Wycinamy kształt walizki i składamy walizkę kierując się instrukcją.
– Sklejamy ze sobą właściwe części i wyszukujemy w naklejkach te obrazki, które mogłyby dekorować walizkę prawdziwego podróżnika i naklejcie je w wybranych miejscach na walizce.