ZDALNE NAUCZANIE 12

Dzień dobry!
Biedronki – 4 latki i Żabki – 3 latki – materiały przygotowane przez Panią Mirosławę Urbańską i Panią Marię Jolantę Czepek w załączniku.
Zajączki – 3-5 latki – Pani Karolina Mey utworzyła grupę na facebooku i tam przygotowuje materiały.
Pszczółki – 6 latki – Pani Aneta Aniszewska założyła pocztę do której login i hasło otrzymali rodzice. Tam nauczyciel realizuje podstawę programową z obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego.
Motylki – 5 latki – materiały w następnym poście.

Zachęcamy, aby korzystać z materiałów https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/piekna-nasza-polska-cala

Materiał do zajęć zdalnych
grupa: Biedronki, Żabki
Tydzień 8.06 – 12.06.2020 rok
Opracowały: Maria Jolanta Czepek, Mirosława Urbańska

BLOK TEMATYCZNY: Dbamy o zabawki

Cele główne:
1. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
2. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
3. Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia.
4. Wzbudzanie zainteresowań tekstem, filmem oraz ilustracjami.
5. Wzmacnianie więzi emocjonalnej z dziećmi.

Kochane przedszkolaki wiele czasu już upłynęło, niestety nie możemy się jeszcze wszyscy razem zobaczyć. Wiemy, że macie już dosyć siedzenia w domu, dlatego zachęcamy was do częstego przebywania na świeżym powietrzu. Mamy piękną wiosnę z pachnącymi kwiatami…wychodźcie często z domu na łąkę, do lasu oczywiście pod opieką dorosłych. Przesyłamy zadania, jeśli macie ochotę bawcie się i uczcie z nami. Pamiętajcie jednak, by jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu, czerpać energię, by Wasz organizm pokonywał wszelkie choroby. Pojawiły się już pierwsze krajowe truskawki, zachęcamy Was do przyrządzania różnych kefirów, koktajli razem z całą rodziną.
Życzymy Wam świetnej zabawy! Możecie zrobić zdjęcia i nam przysłać!
Mocno was przytulamy:)

1. Kochani, przeczytajcie z rodzicami wierszyk P. Beręsewicza „Nasza Julka” i odpowiedzcie na pytania dotyczące jego treści.

Naszej Julki zręczne palce
wyskubały włosy lalce,
ale może sęk w tym cały,
że się włosy źle trzymały.
Naszej Julki ostre ząbki
poszarpały pieska z gąbki,
ale może winne psisko,
bo podeszło ciut za blisko.
Naszej Julki zwinne stópki
zgniotły globus na skorupki,
ale może gapa mała nabroiła,
choć nie chciała.
Naszej Julki umysł młody
kazał książce wpaść do wody,
ale… Chociaż, mówiąc szczerze,
w żadne „ale” już nie wierzę.

– Rozmowa na temat wiersza:
Kto był głównym bohaterem tego wiersza?
O jakich zabawkach była mowa w wierszu?
Jak Julka bawiła się zabawkami?
Jak oceniasz zachowanie Julki?
W jaki sposób dbasz o zabawki w sali przedszkolnej?
W jaki sposób dbasz o zabawki w domu?

2. Zabawa ruchowa „Roboty”.
Prosimy o odtworzenie muzyki robota:

Rodzic zamienia dziecko w robota dotknięciem ręki. Włącza nagranie muzyki. Dziecko naśladuje ruchy robota, poruszając się w różnych kierunkach. Na przerwę w nagraniu muzyki – brak zasilania (prądu) – robot nieruchomieje.

3. Zabawa dydaktyczna „Segregujemy zabawki”.
Przynieście na środek pokoju różnego rodzaju zabawki. Opowiedzcie o zabawkach, wykonajcie polecenia rodzica:
– Która zabawka jest twoja ulubioną? Spróbuj uzasadnić dlaczego? Zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi.
– Co wspólnego mają wszystkie zgromadzone przedmioty?
– Posegreguj zabawki wg materiału, z którego zostały wykonane (np. plastikowe, pluszowe, gumowe, drewniane, z materiału, metalowe, wydające dźwięki, itp.).
– Przelicz zabawki danego rodzaju (dzieci 3 – letnie) – wybierz kartonik z odpowiednią cyfrą (dzieci 4 – letnie).
– Wskaż, w której grupie jest więcej/mniej zabawek.

4. Teraz kochani cofamy czas i przenosimy się o 100 lat do tyłu, ale w świecie wirtualnym. Zapraszamy Was do obejrzenia filmu „Jakimi zabawkami bawiły się dzieci 100 lat temu?”:

– Rozmowa na temat filmu:
Jakimi zabawkami bawiły się dawniej dzieci?
Dlaczego te zabawki wyglądały inaczej?

Informacja:
Do tej pory nie wiadomo, kto wymyślił pierwszą zabawkę. Wiadomo jednak, że zabawki towarzyszą dzieciom od bardzo dawna. Najczęściej odkrywanymi w wykopaliskach przez archeologów zabawkami są grzechotki i lalki. Grzechotki początkowo wykonywane były z gliny i miały okrągły lub owalny kształt. Potem zaczęły przebierać kształty różnych zwierząt. Do środka grzechotek wkładano gliniane kulki, nasiona, różnego rodzaju ziarna. Grzechotki, podobnie jak dzisiaj, nie służyły tylko małym dzieciom. Były wykorzystywane także, jako instrumenty, nie tylko do grania, ale również do odstraszania złych duchów.

5. Zabawa ruchowa „Gra w kapsle”.
Rodzic proponuje dziecku udział w popularnej dawniej zabawie. Dziecko układa na podłodze ze skakanki lub sznurka tor wyścigowy. Zaznacza na nim w dowolny sposób start i metę. Następnie rodzic i dziecko bierze jeden kapsel. Na zmianę przesuwają kapsel do przodu po torze, pstrykając w niego palcem wskazującym, który odbija się od kciuka. Jeśli kapsel wypadnie poza linię toru, wraca na start i zaczyna wyścig od początku.

6. Praca plastyczna do wyboru dla chętnych „Niesamowite zabawki z recykligu”:

Jeżeli macie ochotę, to poproście rodziców i wspólnie wykonajcie wybraną zabawkę.

7. Piosenka „Zuzia lalka nieduża”:

– Podanie nazwy zabawki, o której jest mowa w piosence.
– Nauka pierwszej zwrotki piosenki.
– Powtarzanie za rodzicem wybranych fragmentów piosenki.
– Ilustrowanie ruchem tekstu piosenki wg inwencji twórczej dziecka.

8. Zabawa matematyczno – ruchowa „Samochody w garażach”.
– Rodzic układa na podłodze kartki papieru z figurami geometrycznymi (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt) – garaże samochodów. Dziecko gromadzi wszystkie zabawki – samochody w jednym miejscu. Przy nagraniu dowolnej muzyki samochody jeżdżą po ulicach, między kartkami. Na przerwę w nagraniu, rodzic pokazuje kartonik z wybraną figurą geometryczną. Dziecko – kierowca parkuje samochód w garażu z taką samą figurą.
– Rodzic układa zadania z treścią – dziecko układa przed sobą samochody i podaje wynik.
Zosia miała 2 samochody, a Kuba miał 3. Ile razem mieli samochodów?
Jaś miał 5 samochodów, Ania zabrała mu 2. Ile samochodów zostało Jasiowi? (dla chętnych)

9. Zabawy dydaktyczne „Zgadnij, jaka to zabawka?”, „Co zniknęło?”.
– Rodzic ustawia kilka zabawek, jedną obok drugiej. Dziecko przygląda się zabawkom i podaje ich nazwy. Następnie dziecko, nie informując rodzica, o której zabawce mówi, opisuje jej charakterystyczne cechy. Rodzic odgaduje. Zamiana ról.
– Rodzic układa przed dzieckiem 4 zabawki. Dziecko przygląda się chwilę, a następnie odwraca. Rodzic zabiera jedną zabawkę i chowa. Dziecko ponownie odwraca się do zabawek i odgaduje, która zniknęła.

10. Wysłuchajcie uważnie opowiadania Cz. Janczarskiego „Gdzie się co kupuje” i odpowiedzcie na pytania dotyczące utworu:
– O co poprosiła mama Anię?
– Kto chciał wyręczyć dziewczynkę w robieniu zakupów?
– Dlaczego misiowi nie udało się pomóc Ani?
– Gdzie miś powinien szukać syropu od kaszlu, a gdzie pieczywa?
– Czy komuś z Was zdarzyła się kiedyś podobna pomyłka?

Mama poprosiła Anię, aby poszła do sklepu po chleb i syrop od kaszlu. Pieniądze położyła na stole, gdy Ania pobiegła do łazienki, żeby się umyć i uczesać Uszatek przechylił głowę na bok i pomyślał: „Wyręczę Anię”.
Wziął pieniądze ze stołu, wziął siatkę na zakupy i pobiegł do sklepu spożywczego. Stanął przed ladą.
– Poproszę o syrop od kaszlu – powiedział.
– Misiuniu – odpowiedziała pani zza lady – idź do apteki. O tam jest apteka, po przeciwnej stronie ulicy.
Pobiegł Uszatek do apteki. Stanął przy ladzie.
– Poproszę o chlebek – szepnął niepewnie.
– Chlebek? – zdziwiła się pani sprzedająca leki. – Tu jest apteka, Misiuniu. Idź do sklepu spożywczego. O, tam jest ten sklep, po przeciwnej stronie ulicy.
Wyszedł Uszatek z apteki. Było mu bardzo przykro, że nie umiał wyręczyć Ani. Na ulicy spotkał Anię. Dziewczynka wybiegła zaraz za Uszatkiem.
– Oj, Misiu, Misiu!- pokiwała głową.
A potem wytłumaczyła niedźwiadkowi, gdzie się co kupuje.

Po przeczytaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania:
– Kochane dzieciaczki, czy pamiętacie jak należy zachować się w sklepie?
– Rozmowa na temat zachowania się na wypadek zagubienia w sklepie: rodzic przypomina dziecku, jak należy zachować się w sklepie, jakich słów używamy przy zakupie, np. dzień dobry, proszę, dziękuję, do widzenia. Przypomina też, że w sklepie nie należy odchodzić od rodziców, gdyż można się zgubić. Rodzic wspólnie ustala z dzieckiem sposób postępowania na wypadek zagubienia się w dużym sklepie (np. pozostanie w miejscu zagubienia, udanie się w ustalone miejsce i oczekiwanie na rodzica, rozmowa z ekspedientką, itp. Upewnienie się przez rodzica czy dziecko potrafi podać swoje dane: imię i nazwisko, adres, imiona rodziców.

11. Zabawa ruchowa: „W sklepie zabawkowym”.
Dziecko tańczy w rytm dowolnej muzyki, gdy muzyka zamilknie, rodzic wypowiada nazwę zabawki. Dziecko dzieli nazwę zabawki na sylaby, liczy sylaby i wykonuje tyle kroków w stronę rodzica, ile jest sylab w tej nazwie zabawki. Dziecko może także podskakiwać, tupać, robić obroty lub inne wymyślone ruchy.

Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 8 czerwca 2020

Ikonka facebooka
Przedszkole Publiczne w Łaszewie na facebooku
Skip to content