Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 15 czerwca 2020
Dzień dobry!
Biedronki – 4 latki i Żabki – 3 latki – materiały przygotowane przez Panią Mirosławę Urbańską i Panią Marię Jolantę Czepek w załączniku.
Zajączki – 3-5 latki – Pani Karolina Mey utworzyła grupę na facebooku i tam przygotowuje materiały.
Pszczółki – 6 latki – Pani Aneta Aniszewska założyła pocztę do której login i hasło otrzymali rodzice. Tam nauczyciel realizuje podstawę programową z obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego.
Motylki – 5 latki – materiały w następnym poście.
Zachęcamy, aby korzystać z materiałów https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/podrozujemy
Materiał do zajęć zdalnych
grupa: Biedronki, Żabki
Tydzień 15.06-19.06.2020 rok
Opracowały: Maria Jolanta Czepek, Mirosława Urbańska
BLOK TEMATYCZNY: SPORT TO ZDROWIE
Cele główne:
1. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
2. Pogłębienie wiedzy na temat różnych dyscyplin sportowych.
3. Uświadomienie znaczenia ruchu dla zdrowia człowieka.
4. Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
Drodzy Rodzice!
Ruch jest naturalną potrzebą dziecka a odpowiednia aktywność ruchowa jest dziecku niezbędna dla zapewnienia prawidłowego rozwoju fizycznego, umysłowego, motorycznego i społecznego. Korzyści jakie płyną z systematycznej aktywności fizycznej, to m.in.: zapobieganie powstawaniu wad postawy, poprawa cech motorycznych: siły, wytrzymałości szybkości, wzmocnienie odporności, zwiększenie wydolności układu krążenia i oddechowego, harmonijny rozwój układu mięśniowego i kostnego, zmniejszenie ryzyka otyłości. Dlatego warto znaleźć czas, by spędzić go z dzieckiem na świeżym powietrzu, wtedy wasze pociechy prócz wspaniałej zabawy będą nabierały tężyzny fizycznej.
Na paluszki się wspinamy
W górę rączki wyciągamy
Do podłogi dotykamy
I ze sobą się witamy.
Dzień dobry !!!
1. Teraz wygodnie siadamy i dobrze słuchamy.
Kochane dzieci!
Nasz przyjaciel tygrysek ma pewien kłopot i postanowił poprosić nas o pomoc. Posłuchajcie, co mu się przydarzyło…
Kilka dni temu, gdy tygrysek brykał sobie po „Sportowej Dolinie”, zobaczył przechodzącego w pobliżu bardzo smutnego chłopca. Tygrysek podszedł do niego i chciał zaprosić go do zabawy, ale niestety chłopiec powiedział, że jest zmęczony, słaby i nie ma siły ani na bieganie, ani na wspinanie się na drabinki, ani nawet na zjeżdżanie ze zjeżdżalni. Jego mama dodała jeszcze, że Jaś – bo tak miał na imię chłopiec – nie chce rano wstawać z łóżka, bardzo długo wyleguje się na kanapie, a potem cały dzień ogląda bajki w telewizji i gra w gry komputerowe.
Niestety nikt nie powiedział Jasiowi, co trzeba robić, aby być zdrowym i silnym, ale my – przyjaciele Tygryska Urwiska – już od dawna to wiemy. Dlatego Tygrysek poprosił nas o pomoc. Pomożemy mu?
Pokażemy Jasiowi co należy robić, aby być zdrowym i silnym.
Jaś na pewno zrozumie, że sport to zdrowie. Zaczynamy!
2. Jaś codziennie bardzo długo śpi, a my przecież wiemy, że każdy dzień powinien zacząć się od porannej gimnastyki. Pokażcie Jasiowi, jak przyjemnie ćwiczy się przy muzyce.
(Ćwiczenia do wyboru w ciągu całego tygodnia.)
Ćwiczenia poranne z piosenką:
Rozmowa na temat piosenki.
– Dlaczego należy co dzień ćwiczyć? (żeby być zdrowym i silnym)
– Kiedy najlepiej ćwiczyć? (rano)
– A jak myślicie dlaczego najlepiej ćwiczyć rano? (aby mieć siłę i dobry humor cały dzień)
Gimnastyka w domu na wesoło z pluszakami:
https://www.youtube.com/watch?v=F6zMZgnxfvI
Gimnastyka z mamą:
Wesoła gimnastyka ze zwierzętami:
Każde zwierzątko wykonuje ćwiczenie. Waszym zadaniem będzie zrobić to samo! Każde ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
Gimnastyka z tatą:
3. Jaś jest leniuszkiem i w ogóle nie wychodzi na podwórko. Zamiast bawić się z innymi dziećmi na placu zabaw, woli oglądać bajki w telewizji. A przecież na placu zabaw jest bardzo dużo różnych zabawek i sprzętów, które mogą sprawić nam mnóstwo radości. Ciekawe czy je znacie…? Przekonamy się o tym, jeśli rozwiążecie zagadki.
To jest długi sznurek
z dwoma uchwytami,
który lubi skakać
razem z dziewczynkami. /skakanka/
Można wtedy
jechać na nim,
kiedy kręci się
nogami. /rower/
Mała deseczka
na długim sznurze,
raz jesteś na dole,
raz jesteś w górze. /huśtawka/
Na czym jeździsz wesoło
i kręcisz się w koło? / karuzela/
Czekasz czasem chwilę
w dzieciaków ogonie,
by do piaskownicy
szybko zjechać po niej!/zjeżdżalnia)/
4. Pogoda za oknami piękna, więc może czas na piaskownicę?
Zabieramy wiaderko, łopatkę, grabie, oraz foremki i idziemy z mamą lub tatą do piaskownicy.
„Babki z piasku” – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu.
Robimy pięć babek z pisaku, głośno liczymy swoje babki, dotykając każdej delikatnie.
Rodzice podają zadanie, a dzieci ilustrują je za pomocą babek z piasku i podają rozwiązania:
– Zosia zrobiła dwie babki z piasku. (Dzieci robią dwie babki z piasku). Potem zrobiła jeszcze jedną babkę. (Robią dodatkową babkę). Ile Zosia teraz ma babek?
– Olek zrobił trzy babki z piasku. (Dzieci robią trzy babki z piasku). Potem zrobił jeszcze dwie babki. (Robią dwie babki). Ile babek zrobił Olek?
– Agatka zrobiła pięć babek. (Dzieci robią pięć babek). Dwie babki zniszczył jej Wojtek. (Rozsypują dwie babki). Ile babek zostało Agatce?
– Robert zrobił pięć babek. (Dzieci robię pięć babek). Cztery babki niechcący rozdeptał. (Rozsypujemy cztery babki). Ile babek zostało Robertowi?
5. Jaś spędza bardzo dużo czasu przed komputerem i ciągle gra w różne gry. Niestety chłopiec nie wie, że od gier komputerowych lepsze są prawdziwe zabawy na dworze i uprawianie sportu. Jeśli chcecie dowiedzieć się, jakie dyscypliny sportu, można uprawiać, to zapraszamy do obejrzenia filmu.
Poznajemy dyscypliny sportowe:
Jakie dyscypliny sportu mogą uprawiać małe dzieci:
– jazda na rowerze,
– piłka nożna,
– pływanie,
– jazda na sankach,
– jazda na nartach.
Jaką dyscyplinę sportu lubisz najbardziej?
6. Zabawy na świeżym powietrzu.
– Balonowo:
Wychodzimy na podwórko, do ogrodu z kilkoma balonami. Na początku nadmuchujemy 1 lub 2 i pozwalamy dziecku pobawić się nimi. Pozostałe możemy wypełniać czymś innym, np. wodą lub piaskiem. Niech dziecko potrząsa nimi, rzuca.
– Berek z rodzicami, rodzeństwem:
Berek zaczarowany – dziecko dotknięte przez berka zostaje “zaczarowane”, staje z szeroko rozstawionymi nogami i może zostać “odczarowane” przez inne dziecko, które pod nim przejdzie.
Berek kucany – jeśli dziecko uciekające przed berkiem zdąży kucnąć, jest uratowane.
Berek drewniany – uratowane jest to dziecko, które zdąży dotknąć czegoś drewnianego (drzewa, ławki, płotu itd.).
Berek ranny – złapana osoba zostaje berkiem, ale goniąc musi trzymać się jedną ręką za miejsce, którego dotknął poprzedni berek.
– Zabawy z piłką:
Piłka jest świetnym materiałem do zabawy, gdyż można ją wykorzystywać na różne sposoby, w zależności od wieku dziecka. Dla najmłodszych przedszkolaków wyzwaniem jest zwykłe rzucanie do siebie piłki, starsze dzieci potrzebują już modyfikacji, np.
Rzucanie piłki do celu. Wykorzystujemy wszystko to, co jest dostępne w domu: skrzynia, pudło, kosz na śmieci. Im starsze i zręczniejsze dziecko, tym dalej ustawiamy cel rzutu.
Piłka i kolory. Rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło „czarny” piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie np. dziesięć podskoków.
– Zabawy ze sznurkiem, skakanką:
Potrzebny będzie sznurek długości minimum 1,5 m lub skakanka. Możecie sobie wyobrazić, że jest to most, wąż lub cyrkowa lina. Sznurek leży na ziemi, tworzycie z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:
– spacer po sznurku uważając by z niego nie „spaść”,
– przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę,
– przejście po sznurku „stópkami”, tyłem, bokiem.
7. Prosimy o obejrzenie z rodzicami filmu „Co nam daje aktywność fizyczna?”:
8. Jaś już wie, co należy robić, aby być zdrowym (poranna gimnastyka, zabawy na świeżym powietrzu, uprawianie sportu).
TYGRYSEK URWISEK DZIĘKUJE DZIECIOM, ŻE POKAZAŁY CHŁOPCU, JAK WAŻNE W ŻYCIU SĄ ĆWICZENIA, SPORT I PRZEBYWANIE NA ŚWIEŻYM POWIETRZU.
9. Obejrzyjcie Bajkę „Olimpiada Bolka i Lolka”:
https://www.youtube.com/watch?v=KCaigbf8cHA
Kochane maluszki udostępniamy Wam ciekawe strony na których znajdziecie nie tylko piosenki ale i zabawy, dzięki którym wiele się możecie nauczyć.
– Piosenka „Głowa ramiona kolana pięty”:
– Taniec rąk:
– Zabawa ruchowa z gazetami:
– Zabawy matematyczne do wyboru (w zakresie 10):
ZAPRASZAMY DO WSPÓLNEJ RODZINNEJ ZABAWY!
Krótka rozgrzewka:
– przysiady,
– podskoki,
– bieg w miejscu.
Konkurencje do wyboru wg upodobania:
(konkurencje do przeprowadzenia z rodzicami lub rodzeństwem)
1. Rzut woreczkiem/zwinięta gazetą, piłeczką do celu – kosza oddalonego od dziecka o 2 m.
2. Bieg do związanego szalika/wstążki – dziecko biegnie do szalika, przewleka przez siebie od dołu bądź od góry, wraca na miejsce.
3. Przenoszenie jajka (jajko niespodzianka) na łyżce.
4. Celowanie piłką do bramki (np. ułożonej z dwóch kamieni).
5. Podskoki z woreczkiem lub piłką między kolanami do wyznaczonej linii, woreczek nie może spaść (można wykorzystać spożywczy woreczek z ryżem czy kaszą).
6. Slalom między butelkami.
7. Przenoszenie piłeczki na plastikowym talerzyku.
8. Kręgle – zawodnik zbija piłeczką kręgle.
9. Kto pierwszy dobiegnie do linii – tym razem bieg odbywa się wspólnie. Wygrywa osoba, która szybciej dobiegnie.
10. Nagroda – brawa i buziaki od rodziców.
DRODZY RODZICE PROSIMY PAMIĘTAJCIE O ROZWIJANIU SAMODZIELNOŚCI DZIECKA
Ćwiczymy w domu:
– poprawne i częste mycie rąk (szczególnie w tym trudnym dla nas okresie kwarantanny); przed każdym posiłkiem, po skorzystaniu z toalety, gdy wracamy z podwórka, itp.,
– przygotowywanie prostych posiłków z Rodzicami, samodzielne zjadanie posiłków z użyciem sztućców,
– samodzielne korzystanie z toalety,
– samodzielne, w tempie dziecka, bez pośpiechu rozbieranie i zakładanie ubrań, butów,
– samodzielne sprzątanie zabawek po skończonej zabawie, utrzymywanie czystości w swoim pokoju.
BARDZO DZIĘKUJEMY ! WYCHOWAWCY