ZDALNE NAUCZANIE 3 C.D.

Tematyka kompleksowa dla 5 – latków „Motyle
od 6.04 – 10.04 „Wielkanoc”
Pani Danuta Pikulska

1. „Jajko i jego tajemnice”

• Doświadczenia z jajkiem – zabawy badawcze. Zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków.
– Porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka.
Będziemy potrzebować: plastikowy pojemnik, lignina, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk.
Układamy w pojemniku wyłożonym np. ligniną surowe jajko i ugotowane jajko. Dzieci dotykają kolejno jajek, potrząsają nimi, starając się porównywać dźwięki jakie wydają. Wskazują różnice. Rodzic wprowadza oba jajka w ruch obrotowy. Dzieci obserwują jajka i wskazują to, które kręciło się szybciej. Zastanawiają się nad przyczyną.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który się porusza wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka.
Następnie rodzic rozbija jajko surowe. Oddziela żółtko od białka. Prosi, aby dziecko powiedziało, z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).

• Samodzielne doświadczenia z jajkiem.
Jajko ugotowane i jajko surowe, 2 miseczki lub słoiki z szerokim otworem
Dzieci badają zachowanie jajka surowego i jajka gotowanego – wkładają jajko do miseczki lub słoika.
Jajko surowe, sól, łyżka, woda.
Badają zachowanie jajka surowego w wodzie po dodaniu do niej soli. (Najpierw wlewają trochę wody i wkładają jajko, potem dosypują stopniowo sól – około 10 łyżek i uzupełniają wodę wlewając ją ostrożnie po ściankach naczynia, obserwują , co się dzieje).

4 jajka ugotowane, butelka coca-coli, zaparzona i wystudzona herbata i kawa, barwniki spożywcze plastikowe pojemniki lub słoiki, do których wlejemy przygotowane płyny i włożymy do nich jajka.
Badają , co dzieje się z ugotowanym na twardo jajkiem zanurzonym w coca-coli, herbacie, kawie, wodzie z dodatkiem barwnika spożywczego.
Skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, podobnie jak nasze zęby. Takie same przebarwienia jak na skorupkach jajek pozostają na naszych zębach, jeśli nieodpowiednio dbamy o higienę jamy ustnej i nie myjemy zębów.

1 jajko ugotowane na twardo, talerzyk, nożyk plastikowy (można wykorzystać wcześniejsze jajka).
Badają właściwości jajka ugotowanego na twardo: obierają , kroją je na pół, nazywają poszczególne części jajka(skorupka, żółtko, białko), określają wygląd, smak, zapach. Porównują budowę jajka surowego i ugotowanego. Zastanawiają się , co zmieniło się i dlaczego.

Porównywanie wielkości jajek różnych ptaków.
Jajko strusia, kury i kolibra (obrazek w załączniku na dole strony)
Największym jajem u zwierząt lądowych jest jajo strusia czerwonoskórego. Może ważyć nieco ponad 1,6 kg. Mieści się w nim około 25 jaj kurzych, a skorupa jest o 10 razy grubsza. Ugotowanie go na twardo zajmuje od 45 minut do około 2 godzin. Jednym z najmniejszych jaj ptasich jest jajko koliberka hawańskiego.

2. „Pisanki wielkanocne”- ozdabianie papierowych sylwet jajek.
Wycięcie przez rodzica dowolnej liczby sylwet jaj (mogą być różnej wielkości). Róże przybory (kredki, pisaki , farby, plastelina, kolorowy papier itp.) Ozdabianie przez dzieci wyciętych sylwet jaj wg własnych pomysłów.
Wykonajcie ćwiczenia na str. 50-51

3. „Co słychać w koszyku wielkanocnym?” – słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego” Wielkanocny koszyk”.
Książka (s.60-61)
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce i słuchają opowiadania.
Święta wielkanocne tego roku Olek i Ada wraz z rodzicami i dziadkami spędzali na wsi, w domu pradziadków. Stał tam pod lasem dom murowany. Dom miał strych i piwnice. A w domu tym był duży pokój z piecem kaflowym. A w pokoju stał stół okrągły dębowy. A na stole obrus biały, haftowany cały. Na stole dębowym stał koszyk wiklinowy. a w koszyku wiklinowym, na serwetce leżały pisanki – kraszanki, wielkanocne malowanki. Obok pisanek – kraszanek stał cukrowy baranek, stał żółty kurczaczek, obok babka łaciata, gruba jak beczka i sól w solniczce kształcie jajeczka. Rosła rzeżucha zielona, wędzonka dobrze uwędzona nęciła psa i kota, myszkę i kunę zza płota.
Zawitał ksiądz do dzieci, koszyk z wikliny poświęcił. Kropidło w misce utopił, święconą wodą pokropił:
pisanki – kraszanki,
kurczaczka z chorągiewką,
babkę z lukrowa polewą,
chlebek pokrojony,
przy soli ułożony,
rzeżuchą zieloną,
wędzonką uwędzoną – wszystko pokropił wodą święconą!
Mieszkańcy koszyka, pokropieni wodą święconą, poczuli się jakby byli świętymi. Jakby aureola wyrosła nad nimi i uczyniła wszystkich świętymi! A potem zaczęli krzyczeć jeden na drugiego. Cz dla święconego nie ma nic świętego?
– My jesteśmy najważniejsze! – chełpiły się pisanki – kraszanki. – Przy wielkanocnym stole świąteczni goście dzielą się nami i składają życzenia! Bez pisanek nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Beee, to ja jestem najważniejszy! – zabeczał cukrowy baranek. – Jestem biały i słodki, jestem symbolem poświęcenia, ofiary za innych, dobroci i czystości! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Pi, pi, pi, to ja jestem najważniejszy! – pisnął kurczaczek. – Jestem symbolem nowego życia, którego mrocznej zimie odradza się na nowo! Jak małe pisklęta, które wiosną wykluwają się z jaj!
– Wszyscy jesteście w błędzie! – huknęła babka. – Ja jestem najważniejsza, bo właśnie po mnie wyciągają się ręce stołowników! Beze mnie nie byłoby świąt wielkanocnych!
Nieprawda, to my jesteśmy najważniejsi! – krzyknęli chleb i sól. – Gości zawsze wita się chlebem i solą. Bez nas nikt nie zapraszałby gości i nie byłoby prawdziwych świąt wielkanocnych!
– Co też wygadujecie!- zaperzyła się rzeżucha. – Z moich ziarenek wyrastają zielone łodyżki, pełne witamin. Daję przykład innym roślinom, abyb jak najszybciej zazieleniły się na polach, szybko rosły, dojrzewały dawały obfity plon! Bez szybko budzącej się przyrody , bez rzeżuchy nie byłoby świąt wielkanocnych!
– Wszyscy mówicie nieprawdę! – ryknęła wędzonka. – Czy mogą być święta bez wędzonki? Beze mnie nie mazanych świąt!
– Jak to, a Wigilia? – spytał baranek.
Wędzonka obraziła się i nie powiedziała nic więcej.
To, co później się działo, nie miało nic wspólnego ze świętami ani nastrojem świątecznym.
W koszyku wiklinowym rozgorzała prawdziwa bitwa: nie tylko na słowa, ale na co się tylko dało. Milczeniem pomińmy kto, co, czym i jak. Po tak zażartej kłótni nikt nie wyszedł z tej awantury cało.
Gdy dzieci weszły do pokoju, zobaczyły koszyku istne pobojowisko.
– Co tu się mogło stać?
– Kto to zrobił?
Pierwsze podejrzenie padło na kota. Ale kot siedział grzecznie na na kanapie i lizał różowym języczkiem futerko. Nie wyglądał na sprawcę spustoszenia w koszyczku.
Następnym podejrzanym był pies. Ale pies grzecznie spał w budzie i nie wchodził do domu.
Dzieci podejrzewał mysz, ale mysz zostawiłaby ślady ząbków na wędzonce. Dzieci pomyślały o kunie, ale okna i drzwi były zamknięte. Jak mogłaby dostać się do pokoju?
– Musimy naprawić zniszczenia! – postanowiły dzieci potłuczoną pisankę – kraszankę skleiły przezroczystym plasterkiem. Odłamany róg cukrowego baranka przykleiły scukrzonym miodem. Wyprostowały pogniecioną rzeżuchę. Pozbierały wysypana sól i dokleiły kurczakowi urwany dziób. Przewróciły na drugą stronę wędzonkę, żeby nie było widać szkody. Poukładały równo porozrzucane kromki chleba. Jeszcze poprawiły koronkowa serwetkę. Gdy świąteczni goście zasiedli przy stole, wszystko było w należytym porządku i ani śladu po niedawnej kłótni.

Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania
– Jak oceniacie zachowanie mieszkańców wielkanocnego koszyczka?
– Kto z nich miał rację? (uzasadnijcie swoje odpowiedzi)
Trudno jest powiedzieć, który symbol Wielkanocy jest najważniejszy.
Kurczak wykluwa się z jajka, które jest nierozerwalnie związane z Wielkanocą. Jajka malujemy, świecimy, wykorzystujemy do przygotowania różnych potraw, dzielimy się nimi. Jajko jest oznaką nowego życia, odrodzenia, nowego początku.
Baranek przypomina wszystkim o ważnych religijnych wydarzeniach, które miały miejsce podczas świąt Wielkiej Nocy.
Zajączek kojarzy się z pochodzącą z Niemiec tradycją obdarowywania prezentami. Zgodnie z tym zwyczajem zajączek w pierwszy dzień świąt chodzi z koszyczkiem i zostawia drobne upominki w domu lub w ogrodzie.
Wykonajcie ćwiczenia ze str. 52 – 53
– Rodzic czyta wyrazy, a dziecko wskazuje właściwy obrazek i łączy go z napisem zmieniając kredki.
– Dokończenie rysunku kurczątka wg wzoru i pokoloruj je.
– Pokoloruj rysunki pisanek wg własnego pomysłu
– Dokończ rysować koguciki wg wzoru i pokoloruj je.

4. „Jak skorupka jajka pęka” – historyjka obrazkowa. Rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
Rozwiązanie zagadki I.Fabiszewskiej
Gdy skorupka pęka,
wychodzi z jajeczka.
wygląda jak żółta
puszysta kuleczka.(kurczak)
Opisywanie kurczaka na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń.
Ćwiczenia str. 54
Obejrzyj obrazki i ponumeruj kolejność zdarzeń za pomocą kropek.
Opowiedz całą historyjkę i dokończ ozdabiać jajka wg wzoru , pokoloruj je.
Następnie na str.55 – rysuj dokładnie po śladach i pokoloruj rysunki.

5. Zabawy pisankami wielkanocnymi – zajęcia matematyczne
Wykonanie ćwiczeń na str. 56
Przeliczanie pisanek po lewej stronie prawej stronie. Pokolorowanie kwadratów przy pisankach, których jest więcej. Dokończenie szlaczka
Wykonanie ćwiczeń na str. 57.
Pokolorować rysunek pisanki wg podanego kodu. kolorując pisankę powtarzaj za rodzicem rymowankę.
Pisanka, pisanka-
jajko kolorowe-
mieni się jak tęcza
na niebie deszczowym.

6. „Kurczak wielkanocny” – praca plastyczna
Sposób wykonania pracy „Kurczaka”. Potrzebujemy : nożyczki, klej, naklejki dziób, oczy i nogi.
Karta pracy z częściami kurczaka
Składanie kurczaka wzdłuż szarych linii i sklejanie w zaznaczonym miejscu. wycinanie głowy i przyklejanie we właściwym miejscu tak, jak to widać na fotografii.
Naklejanie oczu, dzioba i nóg.
Można przygotować tackę wyklejona zieloną bibułą i postawić na niej swojego kurczaka.
Wykonanie ćwiczeń na str.58 – 59
– Pokolorować tulipany i wskazać po 3 najkrótsze tulipany i 3 najdłuższe tulipany.
– Rysowanie tulipanów po śladach bez odrywania ręki od kartki, pokoloruj je na dowolny kolor.
Wykonanie ćwiczeń na str.59
– Pokoloruj na rysunkach po prawej stronie te miejsca, które po lewej są zaznaczone
– Pokoloruj koła wg wzoru.

Załączniki do zadań 1 i 3.

Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 6 kwietnia 2020

Ikonka facebooka
Przedszkole Publiczne w Łaszewie na facebooku
Skip to content