Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 6 kwietnia 2020
Dzień dobry!
Pszczółki – 6 latki – Pani Aneta Aniszewska założyła pocztę do której login i hasło otrzymali rodzice. Tam nauczyciel realizuje podstawę programową z obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego.
Motylki – 5 latki – materiały przygotowane przez Panią Danutę Pikulską w następnym poście.
Biedronki – 4 latki i Żabki – 3 latki – materiały przygotowane przez Panią Mirosławę Urbańską i Panią Marię Jolantę Czepek w załączniku.
Zajączki – 3-5 latki – Pani Karolina Mey utworzyła grupę na facebooku i tam przygotowuje materiały.
Zachęcamy, aby korzystać z materiałów https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/swiateczne-zwyczaje
Materiał do zajęć zdalnych
grupa : Biedronki, Żabki
Tydzień
06.04 – 10.04.2020 rok
Opracowały: Maria Jolanta Czepek, Mirosława Urbańska
BLOK TEMATYCZNY : WIELKANOC
Cele główne
1.Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.
Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
2. Wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy
3. Poznawanie tradycji i zwyczajów świątecznych
4. Rozwijanie sprawności manualnej
Drodzy Rodzice ! Przekazujemy do Waszej dyspozycji propozycje kolejnych zadań!
Mamy nadzieje, że w tym trudnym czasie, znajdziecie chwilę, by wspólnie bawić się i uczyć. Przytulamy mocno naszych wychowanków. Wszystkim życzymy zdrówka ! Wychowawcy
1. Koszyczek wielkanocny
Rozwiązujemy zagadki (prosimy o przeczytanie zagadek)
a) Upleciony ze słomy, z wikliny,
chętnie nosi owoce, jarzyny. (koszyczek)
b ) W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię. (pisanki)
c) Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje. (zajączek wielkanocny)
d) Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki…(baranek)
e) Na wielkanocnym stole
to ona króluje.
Polana słodkim lukrem
i gościom smakuje. (baba wielkanocna)
f)Mleczka nie chcą pić.
Nigdy nie biegają.
Choć mają futerka,
ogonków – nie mają.
Oj dziwne to kotki!
Wolą stać w wazonie,
niż wziąć się za psotki. (bazie)
2. Zapraszamy do narysowania koszyczka po śladzie, kolorowanie go dostępnymi narzędziami malarskimi: kredki , pisaki , farby (proponujemy dwie wersje koszyczka), dajmy prawo wyboru dziecku, wtedy rozwinie ono własne inwencje twórcze , koszyczek na pewno będzie piękny!
Koszyczki do druku w załącznikach na dole strony.
3. Kraszanki, pisanki
Rodzice: Prosimy jeśli to możliwe o odtworzenie piosenki na YouTube: Pisanki, kraszanki skarby wielkanocne.
Porozmawiajcie z dziećmi na podstawie wysłuchanego utworu:
Które jajka to pisanki a które kraszanki? Pośpiewajcie z Waszymi pociechami, bawcie się muzyką!
Wykonajcie prosimy pracę wspólną : Nasze jajko wielkanocne (kraszankę- malujemy na jednolity kolor, natomiast pisankę można pomalować barwnie, a niektóre elementy wykleić plasteliną lub innymi dostępnymi materiałami). Również sami możecie zaprojektować swoje własne pisanki i na pewno będą przepiękne!
Pisanki do druku w załącznikach na dole strony.
4. Teraz drodzy Rodzice zabawimy się sylabami
„Kroimy wyrazy” – Zabawa dydaktyczna – dzieci sylabizują (klaszcząc) nazwy wyrazów podanych przez rodzica. Podają liczbę sylab w wyrazie.
WYRAZY związane z świętami wielkanocnymi: Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek, Śmigus-dyngus.
Przykład: Wiel –ka- noc (3 sylaby)
świę –ta (2 sylaby) i tak kolejne wyrazy
5. Kochani rodzice przeczytajcie poniższy tekst swoim pociechom, i wspólnie spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
Kto był głównym bohaterem opowiadania?
Gdzie mieszkało kurczątko i z kim?
Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?
Co zrobiło kurczątko? Kogo spotkało? Czy małym dzieciom, kurczątkom można oddalać się od mamy?
Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?
Jakie znacie inne zwyczaje Wielkanocne
Opowiadanie pt. „Historia żółtego kurczątka”,
Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą – kurką i tatą – kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie – kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo. Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesną wiosną, kurczątko spostrzegło, ze rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
– Pii, pii… pobaw się ze mną, mamo – prosiło.
– Ko, ko, ko – gdakała kura, nie mam dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko, ko, ko Wielkanoc już blisko! Pobaw się samo moje Maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
– Pi, pi… Nudzi mi się…Pobaw się ze mną tatusiu!
– Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu
światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo. Tata kogut wskoczył na płot wołając donośnie – kukuryku!
Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
– Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee…
– Pi, pi… Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
– Jak to, bee… Nie wiesz? No to posłuchaj:
Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat.
Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta baby i mazurki.
Święta potrzebne są tatusiom, żeby mogli zaczarować jajka w kolorowe pisanki. Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły znaleźć prezenty od wielkanocnego zajączka i oblewać się wodą w Lany Poniedziałek.
– Aha! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić, czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pi. Do widzenia baranku!
6. Drodzy Rodzice, zachęcamy do wykonania kurczaczka (potrzebna będzie rolka po papierze toaletowym, żółta krepa, czerwona lub pomarańczowa kartka bloku technicznego, klej, nożyczki, jeśli nie macie gotowych elementów do naklejania, można po prostu namalować pisakiem np. oczy, nie trzeba oklejać rolki, można również farbą pomalować na żółto. Uruchomcie Wasze niezliczone pokłady wyobraźni i do dzieła!
7. Teraz trochę zabawy ruchowej i relaksacyjnej 🙂 🙂 🙂
Ćwiczenia ruchowe do muzyki klasycznej – rozwijanie motoryki dużej i małej (proszę o włączenie na Youtube „Taniec kurcząt w skorupkach” M. Musorgski
-Dzieci poruszają się swobodnie po bezpiecznej przestrzeni, rodzic podaje komendę co należy wykonać :
– marsz w przysiadzie, po obwodzie koła, trzymanie dłoni na kolanach,
– naśladowanie palcami jednej, a następnie drugiej ręki, zamykanie i otwieranie ptasiego dziobka,
– szerokie wymachy ramion – wystraszone kurczęta uciekają do mamy, – klaśnięcia w dłonie, – obroty wokół własnej osi.
8. Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk 🙂 🙂 🙂
Kurki znoszą jajka, a z jajek robimy pisanki. Teraz rodzice narysują wam takie pisanki na plecach. Dzieci i rodzice siadają w kole za dziećmi. Rodzice wykonują masaż na plecach dzieci do wierszyka poniżej:
Stary niedźwiedź mocno śpi i o Wielkanocy śni:
Śniła mu się pisaneczka, (rysowanie jajka na plecach)
ta co cała jest w kropeczkach, (uderzenia paluszkami – kropki).
Była też w paseczki, (rysujemy paseczki).
I w wesołe krateczki, (rysujemy krateczkę).
Ta w malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki).
I żółciutkie kurczaczki, (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek).
Cii… Wielkanoc – ach to ty! (całymi dłońmi).
Załączniki do zadań 2 i 3.