Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 4 maja 2020
Tematyka kompleksowa dla 5 – latków „Motyle”
04.05 – 08.05.2020
„Moja miejscowość, mój region”
Pani Danuta Pikulska
Można odbierać z Przedszkola kolejne części kart pracy.
1. „Dom” – rozmowa inspirowana wierszem I.R. Salach „Dom”.
Wysłuchanie wiersza I.R. Salach „ Dom”
Wiele wiosek, wiele miast
rozrzuconych w Polsce jest.
Takich małych, takich wielkich
bardo pięknych miejsc.
Czy mieszkanie masz w Warszawie,
czy też domem twoim wioska,
wszyscy dobrze o tym wiedzą,
że to właśnie nasza Polska.
Każde dziecko bardzo kocha
zamieszkania swego miejsce:
domy, sklepy, parki, szkoły
i ulice – te najmniejsze.
Marzę, aby kraj swój poznać
od Bałtyku aż do Tatr,
a gdy zwiedzę Polskę całą,
to do domu wrócę.
• Rozmowa na temat wiersza.
– Jakie miejscowości leżą w Polsce?
– Co najczęściej znajduje się w miejscowościach zamieszkania?
– Gdzie najczęściej wracamy, gdy skończymy zwiedzać swój kraj?
• Poznanie nazw regionów w Polsce oraz nazwy swojej miejscowości. Oglądanie herbu miejscowości/regionu z którego pochodzą dzieci.
Mapa fragmentu Polski – powiatu Brodnica, zdjęcia, widokówki i herb miejscowości – gminy Bartniczka oraz gmin sąsiednich – Górzna i Brodnicy.
Herb (nazwa przyjęta z niem. Erbe „dziedzictwo”) – znak rozpoznawczo-bojowy, wywodzący się z symboliki heroicznej lub znaków własnościowych, od XII w, pełniący funkcję wyróżnika osoby stanu rycerskiego, później szlacheckiego, także rodziny, rodu, organizacji kościelnej, mieszczańskiej bądź cechu rzemieślniczego, korporacji, miasta, jednostki podziału terytorialnego lub państwa. Zwyczaj stosowania herbów ukształtował się w średniowieczu.
Wskazanie dzieciom na mapie, gdzie leży ich miejscowość, przedszkole i inne miejscowości bliskie dzieciom i ich rodzinie. Dzieci powtarzają nazwy miejscowości i regionu, dzielą nazwy na sylaby, wyróżniają głoski na początku wyrazów.
Dowiadują się, że miejsce zamieszkania to dla nich tak zwana mała ojczyzna.
Następnie wyjaśnienie dzieciom czym jest herb, z jakich elementów składa się.
• Zabawy z nazwą i herbem miejscowości.
Dzieci kończą zdania rozpoczęte przez rodzica:
– Miejscowość, w której mieszkam, to….
– Mieszkam w ….. przy ulicy….
– Lubię swoją miejscowość, bo……
– Moje przedszkole znajduje się w ……… przy ulicy……….
• Wykonanie ćwiczeń w s.3 – 5.
– Przyklej zdjęcie lub narysuj miejsce ze swojej miejscowości. Ozdób wg własnego pomysłu ramkę.
– Narysuj na dole strony herb naszej gminy – Bartniczki.
– Rysuj po śladach drogi dzieci do ich domów zmieniając kredki.
– Dorysuj okna w domach i dokończ rysować samochody wg wzoru, pokoloruj je.
– Narysuj to, co mijałeś ciekawego w drodze do przedszkola.
2. „Duże miasta i małe miasteczka”- zabawy inspirowane opowiadaniem M. Strękowskiej – Zaremby „U nas…”
Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby „U nas…”.
Książka s.68-71.
Olek mieszka w Warszawie od urodzenia i kocha to miasto. Lubi przyglądać się samochodom mknącym po szerokich ulicach, słuchać warkotu silników, zachwycają go wysokie budynki, z dumą myśli o Stadionie Narodowym. Przepada za wizytami w Centrum Nauki Kopernik, w pizzerii na Starym Mieście, w lodziarni na Saskiej Kępie. Lubi hałas, gwar, tłum. Jest przekonany, że Warszawa to najlepsze miejsce na świecie.
– Dlaczego?- spytał Felek, nowy kolega z klasy, który przeprowadził się z małej, cichej miejscowości.
– Co za pytanie? Bo jest duża – odpowiedział Olek.
– Co w tym takiego dobrego? U nas miałem blisko do szkoły, do kolegów i do sklepu, a tu wszędzie daleko. – zauważył Felek.
– Za to do kina miałeś dalej. Było u was chociaż jedno Multikino albo park rozrywki i kręgielnia? Na pewno nie. – Olek starał się przekonać Felka, że mieszkanie w stolicy ma same dobre strony. Mówił o placach zabaw, fontannach nad Wisłą, teatrach dla dzieci, występach klaunów na placu Zamkowym, o muzeach, zabytkach, o pięknych pawiach w Łazienkach, na koniec wspomniał nawet o operze. Mimo to Felek nie był przekonany. „A u nas sami robimy teatr, amatorski”, marudził, „A u nas wszędzie jest zielono, nie tylko w parku”, „A u nas ptaki śpiewają jak w operze”. „A u nas wszyscy się znają”. „A u nas bażanty i zające przychodzą pod sam dom”.
Olek musiał przyznać, że Felek ma trochę racji. Mimo to, uważał, że Warszawa nawet bez bażantów i zajęcy pod oknem jest piękna. Wieczorem, gdy patrzył na oświetlone ulice i mosty, czuł się jak w zaczarowanym świecie. Przed jego oczami rozgrywał się niezwykły pokaz świateł i cieni. Któregoś dnia zaprosił Felka do siebie, żeby mu pokazać najładniejsze zdjęcia z nocnej Warszawy zrobione przez mamę i tatę.
– Wezmę piłkę, pogramy potem na podwórku – ucieszył się Felek.
Olek się zawahał. – U nas jest zakaz gry na podwórku – powiedział niechętnie.
– Naprawdę? – Felek szeroko otworzył oczy. Dopiero, gdy zobaczył tabliczkę z zakazem na ścianie bloku kolegi, uwierzył, że to nie żart. – Rowerami też zakazują wam jeździć? – spytał ze współczuciem.
– Można jeździć po ścieżkach rowerowych – bąknął Olek. Zrozumiał, że nie będzie łatwo przekonać Felka do zachwytów nad Warszawą, więc zwrócił się o pomoc do rodziców. Po długiej naradzie wspólnie ułożyli pewien plan.
W sobotę cała rodzina Olka i zaproszony przez nią Felek pojechali do zoo. Felek nie mógł oderwać oczu od egzotycznych zwierząt, które dotąd widział tylko w telewizji. Ani razu nie powiedział „A u nas..” Brzuchate słonie, pręgowane tygrysy, pękate hipopotamy i długoszyje żyrafy wprawiały go w zachwyt.
– Czytałem, że żyrafy śpią tylko dwie godziny na dobę – powiedział tata.
– Ciekawe, co robią po obudzeniu? – zastanawiał się Felek.
– Myją szyję – włączyła się do rozmowy Ada.
– To możliwe – zgodził się z nią Felek, zadzierając głowę, żeby spojrzeć żyrafie w oczy.
Olek był zadowolony z wrażenia, jakie zrobił na Felku ogród zoologiczny. Być może przekonał go, że mieszkanie w stolicy jest bardzo przyjemne. Spojrzał pytająco na kolegę.- Podobało mi się – przyznał Felek. Jednak po namyśle dodał z figlarnym uśmiechem: – A u nas widziałem krowę w okularach.
• Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania i obejrzanych obrazków w książce.
– Odczytanie przez rodzica w książce s. 68, 69 i odpowiadanie przez dzieci, co mówi o Warszawie Olek, a co Felek o małych miejscowościach.
– Wymieniają zwierzęta spotykane w zoo.
• Praca z mapą
– Wskazanie na mapie, jakimi symbolami są oznaczone na mapie małe miasteczka i duże aglomeracje miejskie. Wskazanie, gdzie leży Warszawa.
– Czego na mapie jest więcej: małych miasteczek czy dużych miast.
• Wykonanie ćwiczeń s. 6 – 7.
– Posłuchajcie, co mówią dzieci o swoich domach. Wskaż odpowiednie zdjęcie.
– Posłuchajcie przeczytanego wyrazu – miasto i wioska, odszukajcie wśród naklejek zdjęcia kojarzące się miastem i wioską i naklejcie je w ramkach.
– Narysujcie swój dom z otoczeniem. Powiedzcie, czy to miasto, czy wieś.
3. „Co jest cięższe?” słuchanie wiersza M. Strękowskiej – Zaremby „Małe miasteczko”, rozwiązywanie zagadek i badanie masy wybranych przedmiotów.
Słuchanie wiersza M. Strękowskiej – Zaremby „Małe miasteczko”.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko
• Rozmowa na temat wiersza
– Czego nie ma w małym miasteczku?
– Co to znaczy: dbać o swoje miasteczko?
– Czym zajmują się dorośli w naszej miejscowości?
– Jakie wykonują zawody?.
• Część badawcza – Co jest cięższe?
Rozmowa z dziećmi na temat zakupów w sklepie. Robiąc zakupy, obserwujecie, że różne towary w sklepie mają różną masę. Robiąc zakupy nie wybieramy samych najcięższych produktów, gdyż moglibyśmy ich nie unieść.
– Po czym poznalibyście, który produkt jest cięższy od innych? Wypowiedzi dzieci.
– Odgadywanie masy dwóch przedmiotów.
Pluszowa maskotka, gumowa zabawka.
Oglądanie z każdej strony zabawek i szacowanie na oko ich masy. Zastanawiają się, który przedmiot jest cięższy. Następnie dzieci sprawdzają masę zabawek w inny sposób.
Ważenie za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi.
Patyk, dwie przezroczyste torebki, sznurek, pluszowa maskotka, klocki, kartka z obrazkami przedstawiającymi zabawkę pluszową i zabawkę gumową, mazak.
Rodzic konstruuje wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek oraz sznurka.
Torebki zawieszamy na końcach patyka, na jego środku mocujemy uchwyt.
Do jednej torebki wkładamy np. pluszową maskotkę, a do drugiej – po jednym klocku. Dokładamy klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają.
Na kartce, przy obrazku przedstawiającym pluszową maskotkę, narysujcie odpowiednią ilość kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia.
Podobnie ważymy gumową zabawkę. Na koniec przeliczamy kreski postawione przy poszczególnych obrazkach i podajemy ich liczbę.
Dzieci liczą kreski i dochodzą do wniosku, że cięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto większą liczbę klocków.
W ten sam sposób możemy ważyć jeszcze inne przedmioty.
• Wykonać ćwiczenie s.8 – 9.
– W każdej parze pokoloruj to, co jest cięższe.
– Rysuj szlaczek po śladach, dokończ rysunki wagi wg wzoru i pokoloruj je.
– Poznaj różne wagi.
– Obejrzyj obrazki i pokoloruj tyle kwadratów obok rysunków misia i lalki, ile jest odważników na szalkach podczas ważenia. Co jest cięższe – miś czy lalka?
4. Listy, pocztówki, adresy
Zagadka:
Od listonosza dostajesz,
widoki rozpoznajesz.
Mało jest do czytania,
więcej do oglądania. (pocztówka, widokówka)
Rozmowa na temat sposobów komunikowania się na odległość (pisanie listów, e-maili, esemesów, wysyłanie pocztówek, ememesów)
– Po co piszemy listy?
– Dlaczego wysyłamy pocztówki?
– W jaki jeszcze inny sposób możemy się komunikować z kimś, kto mieszka w innej miejscowości?
Dzięki postępowi technicznemu obecnie coraz częściej stosowanymi formami komunikowania się są: dzwonienie do siebie, pisanie e- maili, wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych zwanych esemesami, a także wysyłanie zdjęć w formie ememesów.
Wykonanie ćwiczeń s.10 -11.
– Narysuj obok takie same wzory jak podane.
– Narysuj w polach odpowiednią liczbę małych kół – w każdym następnym o jedno mniej.
– Obejrzyj dokładnie kolorowy obrazek z kołami nałożonymi na siebie. Pokoloruj rysunki kół na odpowiednie kolory.
– Dokończ rysować kwiatki wg wzoru. Pokoloruj kwiatki.
5. „Projektowanie elewacji domu lub innej budowli”
Potrzebujemy: karton, farby plakatowe, pędzel, kolorowe pisaki lub kredki.
Dzieci wykonują projekty elewacji domów lub instytucji wg własnych pomysłów. Pamiętajcie o oknach i drzwiach, można wykonać większą liczbę budynków i można stworzyć z klockami dowolną np. ulicę.
– Narysuj lub namaluj swój wymarzony dom i plac zabaw.
Technika dowolna.
Wykonanie ćwiczeń s. 12 -13.
– Obejrzyj zdjęcia i przeczytajcie z rodzicem napisy.
– Pokolorujcie ramki zdjęć wg własnych pomysłów.
– Rysuj szlaczek po śladzie, a potem samodzielnie.
Załączniki do zadania nr 1:
herb Bartniczka
herb Brodnica
herb Górzno
powiat brodnicki