Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 4 maja 2020
Dzień dobry!
Biedronki – 4 latki i Żabki – 3 latki – materiały przygotowane przez Panią Mirosławę Urbańską i Panią Marię Jolantę Czepek w załączniku.
Zajączki – 3-5 latki – Pani Karolina Mey utworzyła grupę na facebooku i tam przygotowuje materiały.
Pszczółki – 6 latki – Pani Aneta Aniszewska założyła pocztę do której login i hasło otrzymali rodzice. Tam nauczyciel realizuje podstawę programową z obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego.
Motylki – 5 latki – materiały przygotowane przez Panią Danutę Pikulską w następnym poście.
Zachęcamy, aby korzystać z materiałów https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/jestem-europejczykiem
Materiał do zajęć zdalnych
grupa: Biedronki, Żabki
Tydzień 4.05 – 8.05.2020 r.
Opracowały: Maria Jolanta Czepek, Mirosława Urbańska
BLOK TEMATYCZNY: MOJA OJCZYZNA
Cele główne:
1. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
2. Zapoznanie z symbolami narodowymi: flagą, godłem, hymnem.
3. Kształtowanie polskiej tożsamości.
4. Rozwijanie sprawności manualnej.
5. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
Drodzy Rodzice!
Budzenie miłości dzieci do małej i wielkiej Ojczyzny jest jednym z celów wychowania patriotycznego w przedszkolu. Dzięki Waszej pomocy, przekazane poniższe treści wprowadzą dzieci małymi kroczkami w wielki świat naszej Ojczyzny.
1. Rozwiązanie zagadki
Pytanie nietrudne – to każdy przyzna
Jak się nazywa Twoja Ojczyzna? (Polska)
2. Obejrzyjcie filmik. Będzie on opowiadał o symbolach narodowych. Dowiecie się, jak wygląda flaga Polski, godło, posłuchacie legendy o Lechu, Czechu i Rusie, posłuchacie hymnu narodowego.
Link do filmiku: ”Polak mały”! Film o polskich symbolach narodowych.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=274&v=FJ83BRqFPBA&feature=emb_logo
Odpowiedzcie na poniższe pytania:
– Jakie są symbole narodowe? Wymień je.
– Jak wygląda godło Polski?
– W jakich kolorach jest flaga Polski?
– Jaką postawę przyjmujemy podczas śpiewania hymnu?
3. Rodzice, bardzo prosimy o postawienie w widocznym dla dziecka miejscu flagi Polski albo skorzystajcie z załącznika nr 1. Zapraszamy teraz do przeczytania dziecku wiersza: „Powiewa flaga”(Czesław Janczarski).
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość, biel – serca czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.
Porozmawiajcie z dziećmi na temat flagi Polski
Pytania pomocnicze:
Jakiego koloru jest flaga Polski?
Który kolor jest na górze, a który na dole?
Co oznacza biel ?
Co oznacza czerwień?
Gdzie możemy zobaczyć flagę naszej Ojczyzny ?
Prosimy, powtórzcie wierszyk kilka razy razem z dziećmi, aby opanowały go na pamięć. Brawo za wytrwałość!
4. Zabawa muzyczno – ruchowa „Flaga biało – czerwona”. Podczas muzyki dziecko porusza się rytmicznie po pokoju trzymając w rękach prostokątne kartki w kolorze białym i czerwonym. Na przerwę w muzyce dziecko samodzielnie układa flagę.
5. Praca plastyczna – wykonanie flagi Polski.
Kochane maluszki, zróbcie z rodzicami flagę Polski. Potrzebne będą: kartka biała, kartka czerwona, klej, patyczek do szaszłyków. Załącznik nr 2 na dole strony.
6. Posłuchajcie piosenki „Jestem Polakiem”. Podczas słuchania możecie maszerować i machać wykonaną przez siebie flagą.
link do piosenki „Jestem Polakiem”: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
7. Rozwiązanie zagadki.
W górach mieszka wielki ptak.
To jest naszej Polski znak.
Zobaczysz go kiedyś może,
to jest przecież biały…(orzeł).
Kochane dzieciaki! Czy pamiętacie jak wygląda godło naszego kraju? Tak! Oczywiście, że pamiętacie – to biały orzeł na czerwonym tle tarczy. Ma on rozpostarte skrzydła. Jego dziób, szpony i korona jest złota. Jego głowa zwrócona jest w prawą stronę. Właśnie to godło jest znakiem rozpoznawczym wśród innych państw. Takie godło wisi również na ścianie w każdym urzędzie państwowym. Na pewno pamiętacie, że taki orzeł wisi również w naszych przedszkolnych salach, przypomina nam, że jesteśmy silnymi Polakami, którzy potrafią się wznieść wysoko, wysoko i spełniać swoje marzenia. Załącznik nr 3 na dole strony.
8. Zabawa ruchowa „Orły”.
Dzieci biegają po pokoju przy muzyce, naśladując lot orła. Na hasło: „Orły lądują”i zatrzymanie muzyki, kucają na podłodze i opuszczają ręce.
9. Praca plastyczna Godło Polski- Orzeł Biały.
Rączki sprawne mamy, pracę zaczynamy!
Wykonajcie białego orła na czerwonym tle przy pomocy odbitych rąk (3-latki) lub obrysowanych rąk (4-latki).
I. Żabki: Potrzebne materiały: czerwona kartka, biała i żółta farba, pędzle.
(Malujemy dziecku dłonie białą farbą i odbijamy na czerwonej kartce tak, aby powstały skrzydła orła. Dziecko farbami maluje brakujące elementy: koronę, dziób, ogon, pazury.) Brawo!
W wykonaniu tej pracy pomoże Wam filmik: https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY
II. Biedronki: potrzebne materiały: czerwona, biała, żółta kartka, pisaki, nożyczki i klej.
(Odrysowujemy dłonie dzieci, wycinamy je – to będą skrzydełka orła, wykonujemy rolkę, doklejamy łapki i koronę na koniec dziobek, oczki, całość naklejamy na czerwoną kartkę i gotowy nasz orzeł!) Brawo! Załącznik nr 4 na dole strony.
10. Rozmowa na temat hymnu narodowego.
Czy rozpoznajecie tę pieśń?
Link do hymnu (1 zwrotka): https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
To Mazurek Dąbrowskiego, który jest hymnem Polski.
Śpiewany jest na uroczystościach państwowych. Towarzyszy także zwycięstwom Polaków na zawodach sportowych. Pamiętacie? My też śpiewaliśmy hymn Polski na uroczystości Pasowania na Przedszkolaka. Przypominamy, że podczas słuchania hymnu trzeba stać nieruchomo „na baczność”.
11. Zabawa ruchowo – słuchowa ,,Baczność – hymn Polski”.
Dzieci poruszają się po pokoju (maszerują, biegają). W momencie, gdy usłyszą hymn państwowy mają za zadanie przybrać właściwą postawę – stanąć nieruchomo na ,,baczność ”, a gdy wyłączymy hymn znów poruszają się swobodnie.
12. Zabawa ruchowa „Zwiedzamy Polskę”.
Potrzebne kartoniki lub pocięte kartki w trzech kolorach: niebieski, zielony, żółty. Dzieci w rozsypce biegają po dywanie w rytm dowolnej muzyki. Jeśli zobaczą niebieski kartonik – symbolizujący wodę – przeskakują przez morskie fale, pływają. Kartonik zielony oznacza łąki i pola – dzieci chodzą po wysokiej trawie, wąchają kwiaty. Kartonik żółty oznacza góry – dzieci naśladują górską wspinaczkę.
Miłej zabawy, nasze maluszki!
13. Dla utrwalenia treści związanych z symbolami naszej Ojczyzny prosimy o odtworzenie wierszyka na stronie:
Wasze pociechy już go wcześniej poznały na zajęciach w przedszkolu.
To utrwalenie. Brawo! Jesteśmy z was bardzo dumni, nasi mali Polacy!
Załączniki:
Załącznik nr 1 do zadania nr 3.
Załącznik nr 2 do zadania nr 5.
Załącznik nr 3 do zadania nr 7.
Załącznik nr 4 do zadania nr 9.