Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 11 maja 2020
Tematyka kompleksowa dla 5-latków „Motyle”
11.05 – 15.05.2020
„Moja ojczyzna”
Pani Danuta Pikulska
1. „Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby, ”Dzień Flagi”
Książka s. 72-73.
Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce i słuchają opowiadania.
Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha.
Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki.
– Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.
Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna i pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki.
– Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek.
Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło.
– Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory, gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi.
– Ja nie mogę! Słyszysz tato?! – woła Olek.
Tata kiwa głową i zwraca się do Ady – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność.
– Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi.
Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało – czerwonych flag.
– Przydadzą się lada dzień, będzie święto flagi – mówi mama.
W Dzień Flagi z samego rana mama, Olek, Ada i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało – czerwone flagi.
– Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku. – chwali sąsiadka z drugiego piętra.
– A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.
• Rozmowa na temat opowiadania. Odpowiadają na pytanie:
– Co oznaczają kolory naszej flagi?
• Rozpoznawanie flagi Polski wśród innych flag narodów.
Czechy
Monako
Niemcy
Słowacja
Polska
• Opisywanie godła Polski. Wskazywanie charakterystycznych cech wspólnych dla danego narodu. Zdjęcia flag różnych państw, w tym flagi Polski, flagi Monako i inne. Dzieci wskazują różnice pomiędzy flagami.
Następnie oglądają godło Polski i opisują jego wygląd
– Co łączy wszystkich Polaków? (np. język, tradycja)
– Jakie znacie polskie tradycje?
Zwracanie uwagi na wypowiedzi dzieci i stosowanie zwrotów: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku.
• Dlaczego nasz kraj nazywa się Polska?
Według znanych w Polsce legend założycielem naszego państwa był Lech, który podróżował ze swoim ludem i zdecydował się zamieszkać tam, gdzie orzeł zbudował swoje gniazdo. Miejscu temu nadał nazwę Gniezno. Tereny wokół Gniezna nie wyglądały tak jak obecnie. Na Lecha i jego ludzi którzy zajmowali się przede wszystkim rolnictwem, zaczęto mówić Polanie (od pola). Później zmieniła nieco swoje brzmienie. O naszym kraju zaczęto mówić Polska.
• Zapoznanie z hymnem Polski.
Co oprócz flagi i godła ma każdy kraj?
Zagadka I. Fabiszewskiej
Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.
O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. (hymn)
• Co to jest hymn?
Podanie tytułu hymnu Polski – „Mazurek Dąbrowskiego”. Wysłuchanie hymnu.
Podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa.
Napisano go bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa.
– W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski?
– Gdzie w przedszkolu znajduje się godło Polski?
– Gdzie jeszcze widzieliście godło polski?
• Próba zaśpiewania I zwrotki i refrenu hymnu z rodzicem.
• Wykonanie ćwiczeń s. 14 – 15.
– Przeczytajcie wspólnie z rodzicem nazwy na mapie i spróbujcie wyjaśnić co one oznaczają.
– Pokoloruj rysunek flagi i godła Polski wg wzoru.
– Rysuj po śladzie drogę samochodu.
2. „Dzień Flagi Polski”.
Zagadka I. Fabiszewskiej
Co to za święto, kiedy wszędzie flagi polskie powiewają,
i wszyscy Polacy ulice, okna, balkony nimi ozdabiają. (Dzień Flagi)
– Kiedy obchodzimy Dzień Flagi? (2 maja)
– Jak obchodzimy Dzień Flagi?
Flaga narodowa jest jednym z najważniejszych polskich symboli. Wywieszana jest na budynkach urzędów państwowych (w tym także na budynku przedszkola), w czasie świąt i uroczystości państwowych, a także podczas spotkań międzynarodowych. Dni, w których flaga państwowa obowiązkowo musi być w tym miejscu wywieszana, są ściśle określone. Najczęściej są one związane z wydarzeniami dotyczącymi utraty niepodległości lub odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości. Poza tymi dniami flaga wywieszana jest w innych bardzo ważnych dla naszego kraju momentach, zarówno dobrych, jak i złych. Jest to oznaka jedności narodu i miłości do ojczyzny. Na domach prywatnych nie ma obowiązku wywieszania flagi, wielu ludzi jednak robi to, aby wyrazić swoje patriotyczne uczucia. Wywieszając flagę, należy pamiętać o tym, że nie możne ona dotykać ziemi ani podłogi.
• Samodzielne wykonanie flagi Polski z papieru i patyka.
Przygotuj: kartę do wycinania (z kształtem flagi), klej, nożyczki, czerwoną farbę, pędzel, patyk.
– Wytnij i pomaluj właściwą część flagi na czerwono z jednej strony. Poczekaj aż wyschnie i pomaluj ją z drugiej strony.
– Całkowicie suchą, pomalowaną część flagi przyklej do patyka.
• Wykonaj ćwiczenia s. 16-17.
– Obejrzyj zdjęcia i posłuchaj nazw najciekawszych miejsc w naszej stolicy wg Olka.
– Rysuj po śladach fale rzeki Wisły.
– Rysuj szlaczek po śladzie, a potem samodzielnie.
3. Warszawa – stolica Polski.
Mapa Polski i wskazanie na niej stolicy – Warszawa.
Co oznacza słowo stolica? – wypowiadanie się dzieci. Sprawdzanie jaka odległość dzieli naszą miejscowość z Warszawą.
Wybierzmy się dzisiaj na wycieczkę po naszej stolicy – Warszawie. Oglądamy zdjęcia przedstawiające ciekawe miejsca i zabytki w Warszawie.
Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. W czasie II wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Na starym mieście mieści się przy placu Zamkowym Zamek Królewski. Był siedzibą królów. Podczas wojny został również zupełnie zniszczony. Polacy odbudowali zamek. Dzisiaj można zwiedzić jego piękne wnętrza. Obok zamku stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To bardzo wysoki pomnik, przedstawiający polskiego króla – Zygmunta III Wazę. Spogląda on z góry na swoje miasto. W ręce trzyma miecz. Jest gotowy w każdej chwili ostrzec mieszkańców przed niebezpieczeństwem i razem z nimi bronić miasta.
Łazienki Królewskie to ogromny park. Było to ulubione miejsce jednego z królów polskich – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Spotykał się on tutaj z bardzo ważnymi ludźmi. W Łazienkach można zobaczyć piękne budowle, np.: Pałac na Wyspie, Amfiteatr. Są one otoczone bardzo bogatą roślinnością. W Łazienkach znajduje się również pomnik bardzo znanego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są również wystawy, kiermasze, targi. W Pałacu Kultury i Nauki odbywa się również wiele bardzo ciekawych zajęć dla dzieci.
W budynku Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają ważne decyzje dla wszystkich Polaków. Sejm obraduje systematycznie pod przewodnictwem marszałka. Jego obrady są jawne. Można je obejrzeć np. w telewizji lub usłyszeć w radiu.
Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało – czerwonych. Krzesełka na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało – czerwonym. Odbywa się na nim wiele imprez sportowych i koncertów.
Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta
Łazienki
Pałac Kultury i Nauki
Stadion Narodowy
Syrenka Warszawska
• Wykonaj ćwiczenie s. 18.
– Odszukaj na dużym zdjęciu fragmenty umieszczone na dole karty. Narysuj w białych kołach kropki – numery tych fragmentów.
• Zapoznanie z herbem Warszawy.
• Wykonaj ćwiczenie s. 19.
– Pokoloruj rysunek wg podanego kodu.
– Obejrzyj zdjęcia pomników warszawskiej Syrenki, które są rozmieszczone w różnych miejscach Warszawy.
• Wykonaj ćwiczenia s. 22.
– Dokończ rysunki wg wzoru.
– Rysuj szlaczek po śladzie.
4. Poznajemy sąsiadów Polski.
• Zagadka I. Fabiszewskiej
Mieszka obok ciebie, więc się dobrze znacie.
Czasem też się w domach swoich odwiedzacie. (sąsiad)
– Kogo nazywamy sąsiadem?
– Kto z was ma swoich sąsiadów?
Następnie pokazujemy dzieciom mapę Polski i pytamy:
– Co to jest?
– Czy Polska ma też sąsiadów?
– Gdzie mieszkają sąsiedzi Polski? (poza granicami naszego kraju)
• Zapoznanie z sąsiadami Polski.
Dzieci wodzą palcem po granicy Polski, a rodzic mówi z jakimi państwami sąsiadujemy: Niemcy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Litwa, Białoruś, Rosja.
• Pobawmy się w podróż samolotem do wybranych krajów sąsiednich.
– Wizyta w Czechach.
Pokaz flagi czeskiej. Powitanie po czesku – „Ahoj”, dzieci odpowiadają tak samo. Opisywanie flagi Czech, poszukiwanie podobieństwa do flagi Polski. Stolicą Czech jest Praga. Ulubionym przysmakiem Czechów są czeskie knedliki.
– Wizyta w Niemczech.
Pokaz niemieckiej flagi, opisanie jej i porównanie do naszej flagi. Witamy dzieci po niemiecku, mówiąc: Guten Morgen, a dzieci odpowiadają w ten sam sposób. Pokazujemy obrazki niemieckich samochodów: Mercedes, Audi , Volkswagen, Opel. Stolicą Niemiec jest Berlin.
– Wizyta w Słowacji.
Witamy dzieci słowami: Dobre rano, dzieci również odpowiadają. Pokaz flagi Słowacji, porównanie jej do flagi Polski oraz pokaz zdjęcia słowackich Tatr. Część tych gór leży po polskiej stronie, a część – po słowackiej. W tych górach żył kiedyś zbójnik Janosik.
• Zapoznanie z Unia Europejską.
• Chociaż każde z państw, które odwiedziliśmy ma swój język, swoje tradycje i swą kulturę, to wszystkie mają coś wspólnego. Leżą w Europie i są członkami wielkiej rodziny, którą jest Unia Europejska. Polska również jest jej członkiem.
• Wykonanie ćwiczeń s. 21-23.
– Dorysuj kwiaty (dowolne) tak, żeby w każdym kolejnym wazonie było ich o jeden więcej. Pokoloruj wazony i kwiaty.
– Słuchaj i rysuj po śladzie.
– Uzupełnij pętle wg podanych kodów.
– W każdym kolejnym polu narysuj o jeden kwiatek więcej niż w poprzednim.
– Obejrzyj kwadraty z pokolorowanymi polami i pokoloruj te same miejsca w kwadratach po prawej stronie.
– W każdym kolejnym polu narysuj o jeden kwadrat mniej niż w poprzednim.
5. Poznajemy Unię Europejską.
Przedstawiamy dzieciom flagę Unii Europejskiej.
Mówimy dzieciom, że są małymi Europejczykami.
Pokaz mapy Europy w ćwiczeniu s. 24.
– Co to jest Europa?
Europa to kontynent, na którym leży również Polska. Pokaz naszego kraju na mapie .
• Zapoznanie z Unią Europejską
• Flagi państw: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Szwecja, Węgry, Włochy oraz do niedawna Wielka Brytania, która wyszła z Unii Europejskiej.
Niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. (Unię możemy porównać do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie.) Obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej, wkrótce przestanie być jej członkiem.
• Poznanie flagi Unii Europejskiej.
Unia Europejska ma również swoją flagę. Jest ona symbolem wszystkich państw wchodzących w skład UE. Dzieci przyglądają się zdjęciu flagi. Opisują jej wygląd, liczą gwiazdki na fladze. Na początku do Unii należało tylko 12 państw. Dlatego właśnie na fladze jest 12 gwiazdek. Liczba państw członkowskich zmieniła się – obecnie jest ich 28, ale liczba gwiazdek pozostała taka sama. Kiedy Wielka Brytania wystąpi już ostatecznie z Unii Europejskiej, pozostanie w niej 27 państw członkowskich. Istnieje jednak możliwość, że zostaną przyjęci nowi członkowie.
• Poznanie kolejnych symboli Unii Europejskiej: hymnu oraz Syriuszy wybranych państw.
Unia Europejska ma również swój hymn. Muzykę napisał bardzo znany niemiecki kompozytor Ludwig van Beethoven. (Słuchanie hymnu UE). Dzieci opisują nastrój utworu.
Unia Europejska ma również swoją maskotkę – stonogę. Została ona stworzona dla najmłodszych obywateli Unii czyli dla dzieci. Dzieci oglądają maskotkę Syriusza. Następnie dzieci oglądają maskotkę Syriusza Polski.
Syriusze różnych państw różnią się od siebie. Każde państwo członkowskie ubiera Syriusza, nawiązując do własnej tradycji i kultury. Na przykład Syriusz holenderski trzyma w rękach bukiet tulipanów. Syriusz Włoch gra na banjo. Syriusz polski jest ubrany w strój góralski.
• Wykonanie ćwiczeń s.24–27.
– Przeczytaj z rodzicem napis – To mapa Europy i wskaż na mapie Polskę.
– Rysuj szlaczek po śladzie.
– Przeczytaj wspólnie z rodzicem nazwy państw i narysuj z czego słynie Polska.
– Pokoloruj rysunek flagi Unii Europejskiej.
– Pokoloruj wg wzoru rysunki flag wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
– Rodzic czyta nazwy wybranych państw Unii Europejskiej.
– Rysuj szlaczek po śladzie i samodzielnie.