Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 11 maja 2020
Dzień dobry!
Biedronki – 4 latki i Żabki – 3 latki – materiały przygotowane przez Panią Mirosławę Urbańską i Panią Marię Jolantę Czepek w załączniku.
Zajączki – 3-5 latki – Pani Karolina Mey utworzyła grupę na facebooku i tam przygotowuje materiały.
Pszczółki – 6 latki – Pani Aneta Aniszewska założyła pocztę do której login i hasło otrzymali rodzice. Tam nauczyciel realizuje podstawę programową z obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego.
Motylki – 5 latki – materiały przygotowane przez Panią Danutę Pikulską w następnym poście.
Zachęcamy, aby korzystać z materiałów https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/warzywa-i-owoce-na-talerzu
Materiał do zajęć zdalnych
grupa: Biedronki, Żabki
Tydzień 11.05– 15.05.2020 rok
Opracowały: Maria Jolanta Czepek, Mirosława Urbańska
BLOK TEMATYCZNY : ŁĄKA W MAJU
Cele główne:
1. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
2. Wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące.
3. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
4. Rozwijanie sprawności manualnej.
5. Aktywizowanie dzieci do logicznego myślenia i twórczego działania.
6. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania oraz przeliczania w zakresie 5.
Kochani, wokół nas świat nabiera barw. Jest mnóstwo zieleni, kwiaty mienią się różnymi kolorami, śpiewają ptaki, fruwają motyle i biedronki. Zachęcamy Was do wycieczki na łąkę, by sprawdzić ,,co piszczy w trawie”. Pamiętajcie, nie zrywamy kwiatów, niech rosną, niech pachną. Nie zbieramy biedronek, nie łapiemy motyli i żab, bo będą bardzo nieszczęśliwe, bo łąka to jest ich dom. Najlepiej patrzeć, obserwować, wdychać zapach unoszący się nad łąką. Posłuchać, co w trawie piszczy, cieszyć się pięknem krajobrazu.
1. Mieszkańcy łąki.
Kochane maluszki odtwarzamy opowiadania o łące na stronie:
Prosimy:
– Otwórzcie ilustrację dotyczącą łąki w książeczce ,,Olek i Ada” (wyprawka: str. 68 – 69)
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Dokąd wybrały się dzieci na spacer?
Jakie zwierzęta spotkały na łące?
-Spróbujcie wymienić zwierzątka zamieszkujące łąkę wskazując na ilustracji w książce (konik polny, biedronki, ważki, myszki, nornice, krety,pszczółki, bąki, skowronki, motyle. Opowiedzcie jak wyglądają te zwierzątka, jaki mają kolor, czy są duże czy małe, czy fruwają itp.
Jakie zwierzęta kopią kopce na łące?
Gdzie mieszkają myszy polne?
O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
2. A teraz maluchy ”Tniemy wyrazy”, czyli dzielimy na sylaby nazwy zwierząt i roślin, które Ada i Olek spotkali na łące, zachęcamy Was do dzielenia nie tylko wyrazów oznaczających zwierzęta i rośliny spotkane przez naszych małych bohaterów opowiadania, spróbujcie odnaleźć zwierzęta i rośliny z waszej łąki i bawcie się sylabami. Możecie również skorzystać z ilustracji. Załącznik 1.
bie-dron-ki 3 sylaby
my-szki 2 sylaby
pszczół-ki 2 sylaby
sko-wron-ki 3 sylaby
mo-ty-le 3 sylaby
łą-ka 2 sylaby
3. Pobawmy się zagadkami, wiemy jak bardzo je lubicie, gdy panie Wam je czytają zawsze las waszych rączek w górze mają!
Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie.
(żaby)
Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce.
(biedronka)
Rośnie nad wodą ten mały kwiat,
niebieskim oczkiem patrzy na świat
i szepcze skromnie: Nie zapomnij o mnie.
(niezapominajka)
Na zielonej łące rosną ich tysiące,
W swej nazwie „sto” mają
Jak się nazywają?
(stokrotki)
Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka?
(konik polny)
Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył.
(pszczoła)
Pracowite, małe
budują wspaniałe
kopczyki, pałace.
Szanujmy ich pracę.
(mrówki)
Ten piękny owad
odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe,
niekiedy w paseczki
(motyl)
Ma dwa różki, choć nie bodzie
mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój, jak sami wiecie,
nosi zawsze na swym grzbiecie.
(ślimak)
Czerwone ma nogi
biało-czarne piórka,
do wody przed nim
żaby dają nurka.
(bocian)
4. A teraz wstańmy, wyprostujmy plecy i pooddychajmy głęboko (nabieramy głęboki oddech noskiem potem pobrane powietrze należy wydmuchiwać ustami). Powtórzmy kilka razy! Ok!
5. Posłuchajcie wierszyka „Przygoda biedronki” – Kalina Beluch.
Malutka biedronka
po listku chodziła.
Nagle się potknęła,
kropki pogubiła.
Szuka ich w panice,
oślepia ją słońce.
Może ktoś pomoże
nieszczęsnej biedronce?
Co zgubiła biedronka? Jak myślicie, ile kropek miała biedronka?
Czy wiecie, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Załącznik 2a i 2b.
6. Nasze małe pociechy – posłuchajcie piosenki na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=lqZPR7ElHL8 i przyjrzyjcie się dobrze biedronce. Powiedzcie ile ma kropek? Jakie ma kolory? Za chwilę wykonacie pracę plastyczną „Biedronka”. Potrzebna jest nam modelina lub plastelina w 4 kolorach (czerwony, czarny, biały i zielony). Zaczynamy! Tu kuleczka, tam kuleczka, tu kropeczka, tam kropeczka, O? Już jest biedroneczka! Brawo! Załącznik 3.
Zachęcamy Was, by piosenkę słuchać wiele razy, tańczcie i bawcie się w rytm muzyki. Unoście ramiona i naśladujcie lot biedronki.
7. A teraz zapraszamy Was do zabawy z Waszą biedronką. Można ją zdjąć z trawki.
Rodzice podają komendę, dobrze słuchajcie i wykonujcie polecenia. Zachęcamy do powtórzenia ćwiczeń. Brawo!
– połóż biedronkę na podłodze,
– połóż biedronkę za sobą,
– połóż biedronkę obok siebie,
– podnieś biedronkę do góry,
– połóż biedronkę przed sobą.
8. Motylki pogubiły własne cienie. Pomóżcie im je odnaleźć. Załącznik 4.
9. Kolejna dla Was zabawa tym razem „Bociany na łące”.
Spacerujcie po pokoju w dowolnych kierunkach przy piosence: https://www.youtube.com/watch?v=i6jnXanLvuU
Rodzic wykonuje pauzę w muzyce, wy zatrzymujecie się i staracie się przez chwilę stanąć na jednej nodze.
10. A teraz policzcie owady: pszczółki, muchy, komary, ważki, motyle. Jakich owadów jest najwięcej, a jakich najmniej. Załącznik 5.
11. Zapraszamy Was w podróż dmuchawcolotem ze skrzatem Borówką. Odwiedzicie jego kuzynkę Koniczynkę i zobaczycie jakie rośliny i zwierzęta żyją na łące. Miłej podróży! Pa, pa!
Załączniki:
Załącznik 1 do zadania nr 2
Załączniki 2a i 2b do zadania nr 5
Załącznik 3 do zadania nr 6
Załącznik 4 do zadania nr 8
Załącznik 5 do zadania nr 10