Opublikowane przez: Aneta Aniszewska, dnia: 18 maja 2020
Dzień dobry!
Biedronki – 4 latki i Żabki – 3 latki – materiały przygotowane przez Panią Mirosławę Urbańską i Panią Marię Jolantę Czepek w załączniku.
Zajączki – 3-5 latki – Pani Karolina Mey utworzyła grupę na facebooku i tam przygotowuje materiały.
Pszczółki – 6 latki – Pani Aneta Aniszewska założyła pocztę do której login i hasło otrzymali rodzice. Tam nauczyciel realizuje podstawę programową z obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego.
Motylki – 5 latki – materiały w następnym poście.
Zachęcamy, aby korzystać z materiałów https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/moja-rodzina
Materiał do zajęć zdalnych
grupa : Biedronki, Żabki
Tydzień
18.05– 22.05.2020 rok
Opracowały: Maria Jolanta Czepek, Mirosława Urbańska
BLOK TEMATYCZNY: NASZE KSIĄŻKI
Cele główne:
1. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Dziecko samodzielnie ubiera się i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
2. Rozwijanie zainteresowania książką.
3. Kształtowanie szacunku do książki i dbania o jej wygląd.
4. Rozwijanie umiejętności manualnych i plastycznych.
5. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
Kochani Rodzice nasz kolejny blok zaprowadzi Wasze pociechy w świat książki. Czytając dziecku zaspokajamy jego potrzeby emocjonalne – czego nie zrobi za nas komputer ani telewizja. Podczas czytania jesteśmy blisko, przytulamy dziecko, patrzymy na nie z miłością, poświęcamy mu czas. W zrozumiały dla niego sposób Wy, rodzice, swoim zachowaniem przekazujecie mu: „Kocham Cię i jesteś dla mnie bardzo ważny”. To właśnie dzięki poczuciu, że jest ważne i kochane, dziecko rozkwita, zaczyna budować wiarę w siebie, życzliwość, empatię, umiejętności społeczne. Wielu dorosłych do dziś pamięta wieczorne czytanie bajek z czasów dzieciństwa. I nic w tym dziwnego, bo to jedno z najcieplejszych wspomnień z tego okresu. Czytał nam dziadek, czytała mama, tata, czytał nawet starszy brat czy siostra… Ale mimo, że wynosimy tę tradycję z domu rodzinnego, to nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak ważna jest w rozwoju każdego człowieka. Badania naukowe potwierdzają, że codzienne dwudziestominutowe czytanie małemu dziecku daje spektakularne efekty, przejawiające się głównie w postaci szybszej nauki mówienia, czytania i pisania. Tak więc kochani do dzieła!
1. Kochane dzieciaki usiądźcie wygodnie i posłuchajcie listu, spróbujcie odgadnąć kto ten list do Was napisał?
Drogie dzieci!
My, proszę dzieci, nie lubimy siedzieć w szufladzie w czasie zimy
ani za piecem sterczeć w lecie, jak jakie śmiecie czy rupiecie!
Ze strachu bledną nasze twarze, gdy ktoś kredkami po nas maże.
A przecież, drodzy Przyjaciele do szczęścia trzeba nam niewiele.
Jakaś półeczka czy szuflada
świetnie się dla nas właśnie nada.
Kącik bezpieczny, czysty, suchy,
by nie dosięgły nas maluchy…
Nie macie półki, Moi Mili?
To może byście ją zrobili?
Młotek, deseczka, gwóźdź, obcążki…
Tatuś pomoże. Czołem!
(Książki.)
2. Drogie dzieciaczki poszukajcie w waszym zbiorze książeczek – 2 książeczki (wiemy, że każdy je w domu ma – zadbaną i zniszczoną. Następnie połóżcie na stoliku i porównajcie obie książeczki.
Zwróćcie uwagę na wygląd: duża – mała, czysta – brudna, gruba – cienka, stara, zniszczona, nowa, podarta, porysowana, ładna itp.
3. „Książki”- ćwiczenia logopedyczne.
Zamienimy na chwilkę nasze buzie w książki.
– „Otwieranie i zamykanie książki” – dziecko otwiera i zamyka szeroko usta.
– „Przekładnie kartek w książce”- dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.
– „Huśtamy książkę”- dziecko leży na plecach kładąc książkę na klatce piersiowej. Podczas wdechu książka wyraźnie unosi się do góry, podczas wydechu opada (wciągamy i wypuszczamy powietrze nosem przy zamkniętych ustach).
4. A teraz następna zabawa z książkami.
Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Waszym zadaniem jest układanie książek od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.
5. Maluszki my wiemy, jak bardzo Wam przeszkadza, gdy macie plamy na bluzeczce, lub kurteczce. Bardzo lubicie być czyścioszkami a co zatem z książeczkami? Posłuchajcie wierszyka „Smutna książeczka” Olgi Adamowicz.
Smutna książeczka
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Załączniki:
6. Kochani, dlaczego powinniśmy szanować książki? W jaki sposób?
Spróbujcie ułożyć na podstawie przeczytanego tekstu oraz własnych spostrzeżeń zasady poszanowania książek.
Możecie skorzystać z prezentacji „Zasady korzystania z książek”:
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSI%C4%84%C5%BBEK-PLANSZE….pdf
ZASADY KORZYSTANIA Z KSIĄŻEK
– Zawsze myj ręce przed czytaniem.
– Nie czytaj gdy pijesz i jesz!
– Nie pisz, nie rysuj w książce.
– Odkładaj książki na półkę.
– Nie wyrywaj i nie wyrzucaj kartek z książki.
– Używaj zakładki.
– Pamiętaj, nie rzucaj, nie kop i nie siadaj na książkach!
– Staraj się naprawiać stare i zniszczone książki.
PAMIĘTAJCIE ZATEM DZIECI KOCHANE,
ŻE KSIĄŻECZKI CHCĄ I LUBIĄ BYĆ SZANOWANE.
7. Czy to prawda, czy też nie? – zabawa dydaktyczna.
Dzieci otrzymują dwie wstążeczki (czerwoną i niebieską). Rodzic czyta kolejno zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie (określenie) czy zdanie jest prawdziwe lub dotyczy prawidłowego zachowania dzieci podnoszą czerwoną wstążeczkę, jeśli zdanie jest nieprawdziwe lub odnosi się do złego traktowania książki dziecko podnosi niebieską wstążeczkę.
– Ładna i czysta okładka książki,
– Poplamione kartki,
– Pozaginane rogi,
– Książkę oglądamy brudnymi rękoma,
– Gdy jemy obiad oglądamy książkę,
– Rzucam książką o podłogę,
– Książkę odkładam na półkę,
– Książka ma wiele stron, które są z papieru,
– Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk,
– Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.
8. „Szpital chorej książki” – naprawianie uszkodzonych książeczek.
Spróbujcie w domu zorganizować szpital chorej książki. Poszukajcie „chore książeczki” i wspólnie z rodzicami je naprawcie. Po wyjściu ze szpitala książki nadal będą Wam służyły ku Waszej radości.
9. Zapraszamy Was do zabawy ruchowo – interpretacyjnej wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
10. Posłuchajcie piosenki „Kolorowa książka”.
https://www.youtube.com/watch?v=2mSHF8PTq4A
11. Zanim do pracy plastycznej przystąpicie najpierw zagadkę rozwiązać musicie!
Kiedy przerwać musisz książki swej czytanie lub oglądanie,
włóż ją do środka, niech w książce zostanie.
Ona Ci przypomni, dokąd trzeba wrócić,
kiedy na czytanie lub oglądanie chęć tobie powróci. (zakładka do książki)
12. Zakładka – praca plastyczna.
Potrzebne będą kolorowe kartki, kartka z bloku technicznego w ulubionym kolorze, klej, nożyczki.
Wycinamy pasek z arkusza bloku technicznego. Naklejamy elementy ozdobne (koła, kwadraty, trójkąty, gwiazdki, kwiaty, serduszka itp).
3-latki – elementy mogą być gotowe lub wycięte przez rodziców,
4-latki – próbują samodzielnie wycinać elementy ozdobne.
Oczywiście możecie wykonać zakładkę według własnego pomysłu. Powodzenia!
Załącznik:
13. Przyjrzyjcie się ilustracjom i powiedzcie z jakiej bajki pochodzą. Myślimy, że bez problemu poradzicie sobie z tym zadaniem. A jeśli mielibyście problemy, to zamknijcie oczy i przenieście się do przedszkola na „czytanie na dywanie„ i jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki na pewno sobie przypomnicie.
Powodzenia!
Załączniki:
14. Posłuchajcie wspólnie z rodzicami piosenek.
„Poczytaj mi Mamo”: https://www.youtube.com/watch?v=z_Qjzkd92Y4
„Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo”: https://www.youtube.com/watch?v=EJ1ycDmGhCU
Drodzy Rodzice!
Zachęcamy do codziennego czytania dzieciom książeczek. Podajemy link do ciekawych propozycji:
dla 3 latków – https://tylkodlamam.pl/ksiazki-dla-trzylatka
dla 4 latków – https://tylkodlamam.pl/ksiazki-dla-czterolatka/